シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語4・8 Text-Based Interactive Learning (Foundational)/英語(Ⅳ)・(Ⅷ) (Foundational) | 2024 | 秋学期 | 火2 | 法学部 | 野沢 恵美子 | ノザワ エミコ | 1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
JU-EN1-004M,JU-EN2-008M
履修条件・関連科目等
In Text-Based Interactive Learning classes, students use English actively and interactively to learn about themes of interest to them and to share their knowledge and understanding with other students.
テキストベース・インタラクティブ・ラーニングの授業では、受講生それぞれが選択した関心のあるテーマについて調べ、その成果をクラスで共有することを通して英語を対話的に活用し、主体的な学びを実践します。
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
テーマ:ジェンダーとセクシュアリティ
本授業では、春・秋学期を通して、ジェンダーやセクシュアリティに関する英文テキストを読んで知識を増やし、自分でも関連するミニ・リサーチをして理解を深めます。
毎回の活動
一学期を3つのサイクルに分割し、各サイクルの第1回目は教員の指定する文献を全員で一緒に読み、基本的な語彙や表現を学びます。その後、共通文献と関連する英文の記事や文献を学生各自が自身の興味に応じて探してきて、ペアや小グループで紹介し、要約を作成し、ディスカッションをします。さらにリーディングやミニ・リサーチで得た知識に基づいて小グループでのディスカッションやディベート、発表などを行い、比較や批判する力を身につけ、学生同士で意見交換を行います。
春・秋学期の概要
春学期はジェンダーとセクシュアリティの多様性について、男性と女性の間のジェンダー平等について学び、秋学期には、ジェンダー、セクシュアリティに関する日本や他国・地域の法的な議論について学び、考察します。
Theme: Gender and Sexuality
In this course, throughout the spring and autumn semesters, students will read English texts on gender and sexuality to increase their knowledge and understanding through mini-research related to the course theme.
What you will do in class each week
Each semester will be divided into three cycles, with the first week of each cycle dedicated to reading designated text provided by the instructor to learn basic vocabulary and expressions. In the following weeks, students will individually search for articles and literature related to the common text based on their own interests, create summaries, present them in pairs or small groups, and engage in discussions. Furthermore, based on the knowledge gained from reading and mini-research, small group discussions, debates, and presentations will be conducted to develop the ability to compare, critically analyze multiple texts, and exchange opinions among students.
Spring and Autumn course outline
In the spring semester, we will focus on gender and sexual diversity and gender equality between men and women. Then, in the autumn semester, we will delve into legal discussions related to gender and sexuality in Japan and other places.
科目目的
The main objectives of this course are to help you:
(1) engage interactively with others around texts of different kinds (for example, written, audio-visual, multimedia) so that you can develop the ability to use English
(2) build your knowledge on topics and issues of interest to you
(3) share that knowledge interactively with other people
(4) develop your critical understanding of the world.
この授業の目的は、以下の通りです。
(1)受講生が、様々なテクスト(例:書物、音響、映像、メディア)に触れることを通して英語を使う能力を育てること
(2)興味関心に基づくトピックや社会問題についての知識を養うこと
(3)他の受講生と学んだ知識を積極的にシェアできるようになること
(4)世界で起きていることについて批判的に理解できるようになること。
到達目標
(1) Through this course you will learn about different topics and issues of interest to you to do with the main theme of this course.
(2) You will improve your reading (and listening) skills and extend your understanding of the topics and issues in this course.
(3) You will develop your ability to use information on topics and issues that interest you.
(4) You will develop your ability to use English comfortably and fluently to explain, discuss and critically analyse information with other people.
(1)授業のメインテーマに関連した様々なトピックや社会問題について、理解できるようになること
(2)様々なトピックや社会問題について学びを深めることで、高度な英文の読解力や英会話の聴解力を身につけることができる
(3)関連するテーマについて、英語を用いて効果的に情報を収集し、また処理することができる
(4)英語を用いて批判的に分析を進めることができるようになり、さらに英語を用いて他の受講生に流暢に説明、及び議論することができる
授業計画と内容
第1週 イントロダクション
第2週 Reading (5) Quota System and Gender Equality--Reading
第3週 Reading (5) Quota System and Gender Equality--Small group discussion
第4週 Reading (5) Summary Writing and mini-presentation
第5週 Debate Preparation "Affirmative & Negative"
第6週 Debate Preparation "Constructing the argument"
第7週 Debate Preparation "Speculate the questions and rebuttals"
第8週 Debate Practice and Real Performance
第9週 Debate Reflection
第10週 Reading (6) Gender/Sexual Diversity--Reading
第11週 Reading (6) Gender/Sexual Diversity--Small group discussion
第12週 Reading (6) Gender/Sexual Diversity--Prep for mini-presentation
第13週 Reading (6) Mini Presentation
第14週 Self-reflection and Wrapping up
授業時間外の学修の内容
その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
Students will be expected to do 2 hours or more preparation outside class each week, including reading (and/or listening), finding sources of information, note-taking, writing, and/or presentations, discussions, and other activities in class.
受講生は、クラスの授業以外で毎週2時間以上の予習をすることが求められます。ここで言う予習とは、リーディング、リスニング、情報や資料収集、ノートテ―キングやライティング、プレゼンテーション準備などを指します。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
平常点 | 100 | 成績は主に平常点で決まります。平常点の内訳の概要は以下の通りです: (i)毎週の宿題 (ii)毎週のクラスへの出席と参加 (iii)課題の評価(プレゼンテーション、ライティング、ポートフォリオ、復習と自己評価) (iv)その他の評価基準 注意点:単位取得のためには、欠席が3回を超えないこととする。 |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
タブレット端末
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
授業中に、履修学生は手持ちのコンピュータやタブレット端末を使ってリサーチをします。
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
指定教科書はありません。授業中に読み物を配布します。