シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
専門演習Ⅱ | 2025 | 春学期 | 金3 | 国際経営学部 | 大坪 弘教 | オオツボ ヒロノリ | 3年次配当 | 2 |
科目ナンバー
GM-OM3-SI02
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
Seminar II covers the second part of the textbook:
Espinola-Arredondo and Muñoz-Garcia (2023) Game Theory: An Introduction with Step-by-Step Examples. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-37574-3.
科目目的
Seminar II serves as an introduction to more advanced topics in game theory. Students will learn two major solution concepts, Subgame Perfect Equilibrium and Bayesian Nash Equilibrium.
到達目標
Upon successful completion of this course, students will
- know the theory of intertemporal choice.
- understand the basic solution concepts of game theory.
- be able to apply game theoretic concepts to real-world problems.
授業計画と内容
- The current course contents are based on the following textbook:
-- Espinola-Arredondo and Muñoz-Garcia (2023) Game Theory: An Introduction with Step-by-Step Examples. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-37574-3.
- The course contents are subject to change.
1. Course Orientation
Ch.5: Mixed Strategy Nash Equilibrium
2. 5.1 Introduction
5.2 Mixed Strategy
5.3 Mixed Strategy Nash Equilibrium
3. 5.4 Finding Mixed Strategy Equilibria
5.5 Some Lessons
5.6 Extensions
4. 5.10 Equilibrium Refinements in Strategic-Form Games
Exercises
Ch.6: Subgame Perfect Equilibrium
5. 6.1 Introduction
6.2 Tree Rules
6.3 Why Don't We Just Find the Nash Equilibrium of the Game Tree?
6. 6.4 Subgames
6.5 Subgame Perfect Equilibrium
6.6 Evaluating SPE as a Solution Concept
7. 6.7 Applications
Exercises
Ch.7: Repeated Games
8. 7.1 Introduction
7.2 Repeating the Game Twice
7.3 Repeating the Game T>=2 Times
9. 7.4 Repeating the Game Infinitely Many Times
Exercises
Ch.8: Bayesian Nash Equilibrium
10. 8.1 Introduction
8.2 Background
8.3 Bayesian Nash Equilibrium
11. 8.4 Finding BNEs - First Approach: Build the Bayesian Normal Form
8.5 Finding BNEs - Second Approach: Focus on the Informed Player First
Exercise
Ch.9: Auction Theory
12. 9.1 Introduction
9.2 Auctions as Allocation Mechanism
9.3 Second-price Auctions
13. First Price Auctions
Exercise
14. Final Review
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
期末試験(到達度確認) | 43 | Final Exam |
平常点 | 14 | Class Participation Attend all classes and actively participate in class discussions. |
その他 | 43 | Resume In each class, students will read the textbook in turns. To deepen your and others’ understanding of the textbook, you must prepare a resume for a pre-assigned part of the book. Resumes will give you a head start on thinking about the material, and help you prepare to actively participate in class discussion. |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
PBL(課題解決型学習)/ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
Espinola-Arredondo and Muñoz-Garcia (2023) Game Theory: An Introduction with Step-by-Step Examples. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-37574-3.