シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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専門演習Ⅰ | 2024 | 秋学期 | - | 国際経営学部 | 大坪 弘教 | オオツボ ヒロノリ | 2年次配当 | 2 |
科目ナンバー
GM-OM2-SB01
履修条件・関連科目等
(1) このゼミがあなたにとってピッタリのゼミなのかを知るためにも、教員主催のQ&Aセッションに参加することを強くおすすめします。(日時については後日発表。)
(2) 英語でCEFR B1以上のレベルにあることが望ましい。
(3) どなたからの申込みも歓迎します。ただし、内容の性質上、高校で理系を選択していた学生や数学・統計学・プログラミングなどに興味のある学生からの申込みを特に歓迎します。
(4) 選抜方法
- インタビュー(英語)
- 数学、確率、統計についてのクイズ(英語)
- 成績表
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
Main theme for this seminar series: Game Theory and Human Behavior
Game theory provides a powerful framework for analyzing strategic interactions in diverse scenarios. These interactions include instances like rock-paper-scissors, bargaining, price competition, public goods provision, arms races, auctions, and more. The use of game theory extends beyond economics, permeating fields such as business, political science, sociology, psychology, and biology.
Students will learn both traditional and behavioral game theory over three consecutive semesters (Seminars I, II, and III). Traditional game theory assumes that a player's behavior is guided by perfect rationality, payoff maximization, and selfishness. However, it is well documented that actual decision-makers, namely humans, often behave differently from what traditional game theory predicts. Behavioral game theory attempts to bridge this gap by incorporating social, psychological, and cognitive factors into traditional game theory.
Students who join this seminar are required to complete the first three seminars (Seminars I, II, and III). Those who take Seminars IV and V must write a graduation thesis (卒業論文).
科目目的
This seminar series serves as an introduction to traditional and behavioral game theory.
到達目標
Upon successful completion of this course, students will
- understand the basic solution concepts of game theory.
- be able to apply game theoretic concepts to real-world problems.
授業計画と内容
- The current course contents are based on the following textbook:
-- Prajit K. Dutta (2001) Strategies and Games: Theory and Practice. MIT Press.
- The course contents are subject to change.
1. Guidance
2. A First Look at the Applications
3. Strategic Form Games and Dominant Strategies
4. Dominance Solvability
5. Nash Equilibrium
6. An Application: Cournot Duopoly
7. An Application: The Commons Problem
8. Mixed Strategies
9. Two Applications: Natural Monopoly and Bankruptcy Law
10. Extensive Form Games and Backward Induction
11. An Application: Research and Development
12. Subgame Perfect Equilibrium
13. Q and A
14 Final Review
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Seminar II finishes the second half of the same textbook. Then, pick a book on behavioral game theory and cover topics that might be interesting to students.
Seminar III continues to discuss topics related to behavioral game theory. By the end, each student is required to write a research paper on a topic of strategic relevance.
Note: Those who join this seminar are expected to complete Seminars I, II, and III.
Seminars IV and V are optional. These seminars serve to help students prepare for their graduation theses.
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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期末試験(到達度確認) | 43 | Final Exam |
平常点 | 14 | Class Participation Attend all classes and actively participate in class discussions. |
その他 | 43 | Resume In each class, students will read the textbook in turns. To deepen your and others’ understanding of the textbook, you must prepare a resume for a pre-assigned part of the book. Resumes will give you a head start on thinking about the material, and help you prepare to actively participate in class discussion. More details will be given on the first day of class. |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
- Textbooks
Prajit K. Dutta (2001). Strategies and Games: Theory and Practice. MIT Press
- References