シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語表現演習4 | 2024 | 後期 | 金3 | 理工学部 | アーノルド リー | アーノルド リー | 2年次配当 | 1 |
科目ナンバー
SE-EN2-EA04
履修条件・関連科目等
English Expression 1, 2 & 3
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This is an academic communication and writing course. The aim of the course is to improve the ability to explain and discuss topics that include general issues of science, technology and the environment. Students will work on more advanced writing and communication skills, learning how to express complex ideas in a clear and comprehensible manner. They will participate actively in groups or pairs by asking questions, giving feedback, and showing interest in each other’s work. They will also learn some of the characteristics of different genres of spoken and written language, allowing them to communicate confidently in a variety of different situations.
英語表現演習4では、英語でのアカデミック・コミュニケーションとアカデミック・ライティング能力を有機的に、より発展的に伸ばすことを目指す。この授業では、主に科学、技術、環境の一般的な問題を含むトピックに関して説明し議論する能力をさらに高めることを目指す。また、各授業において、より高度なライティングとコミュニケーション技能の演習に取り組むことで、複雑な考えを明瞭で明確な方法で表現する方法を学ぶ。学生は質問やフィードバックをすることで、また相互の発表に興味を示すことで、グループやペアでの積極的な授業参加を行う。加えて、話し言葉と書き言葉という異なるジャンルの特徴についても学び、様々な表現の機会のそれぞれにおいて自信をもってコミュニケーションできるようにする。
科目目的
In this course, students will improve their ability to explain and discuss topics that include general issues of science, technology and the environment.
英語表現演習4では、主に科学、技術、環境の一般的な問題を含むトピックに関して説明し議論する能力をさらに高めることを目的とする。
到達目標
Students should be able to:
1. Understand a variety of issues in science, technology and the environment.
2. Express complex ideas in a clear and comprehensible manner.
3. Communicate through a variety of different genres of spoken and written language.
英語表現演習4を通して、学生は以下のことが可能になることが期待される。
1.科学、技術、環境に関する諸問題を理解することができる。
2.複雑な考えを明瞭で明確な方法で表現することができる。
3.話し言葉と書き言葉という異なるジャンルに対応しながらコミュニケーションをとることができる。
授業計画と内容
The following schedule can change with the student level. But we will try to go through as much of the syllabus here as we can.
Week 1: Course introduction/self-introduction & goals paragraph writing analysis (for any new students)/review of EE2 themes & topics
Week 2: Dimensions II: Understanding language for area, volume, mass & density/discussion & writing
Week 3: Dimensions II: Understanding dimensions of machinery, spaces & areas/further discussion & writing
Week 4: Principles: Explaining general scientific principles & laws
Week 5: Principles: Explaining specific scientific principles for engineering situations/Mid-term short written assignment on engineering & spacial dimensions or principles introduction & guidelines
Week 6: Mid-term writing assignment further guidelines & open class writing & consultation time/assignment submission
Week 7: Causes & Effects: Exploring general causes & effects in scientific phenomena/discussion
Week 8: Causes & Effects: Exploring specific causes & effects in scientific experiments/further discussion
Week 9: Science & Error: Analyzing reasons for scientifically/technologically based accidents/discussion
Week 10: Technology & Error: Analyzing reasons for an aircraft, train, or other transportation accident/Final short presentation assignment on causes & effects or scientific/technological errors introduction & guidelines
Week 11: Presentation outlining guidance/open class presentation preparation & consultation time
Week 12: 1st round short presentations/Outline submissions
Week 13: 2nd round short presentations/Presentation display submissions
Week 14: Final course review
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
テキストの予習・復習:予習ではリスニング問題と発音練習に取り組み、オンラインレポートを提出すること。復習では授業中に学んだ英語表現やテキストの内容を再度確認すること。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
レポート | 30 | Mid-term short written assignment |
平常点 | 20 | In-class performance |
その他 | 50 | Written & presentation assignment quality (20% total) Final short presentation (30% total) |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
As with English Expression 3, there is no textbook for this class. The teacher will provide material and links on Manaba.