シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語講読演習1 | 2024 | 前期 | 水2 | 理工学部 | ファージュ ロゴン | ファージュ ロゴン | 1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
SE-EN1-EA05
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This is a general academic reading course. The aim of the course is to develop the ability of students to read relatively complex texts both fluently and accurately. By studying articles about social and global issues, including international relations, politics, economics, society and culture, students will increase their understanding of the world and improve their academic vocabulary and grammar. They will learn both close reading techniques and strategies for whole text understanding, such as skimming and scanning. Students will also be expected to respond to the articles by summarizing, analyzing and discussing what they have read.
英語講読演習1では、英語での比較的複雑な文章を流暢かつ正確に読むための能力の育成を目指す。この授業では、社会問題やグローバルな問題―例えば、国際関係、政治、経済、社会と文化―といった題材を取り扱った文章で学習することで、現実世界の諸問題への理解を深めるとともに、アカデミックな語彙や文法の知識を補強する。また、文章の精読方法に加えて、速読のための方法―例えば、スキミングやスキャニング―についても学習する。加えて、読んだ文章に対する要約作成、分析や議論を通した意見表明についても演習を行う。
科目目的
In this course, students will develop their general academic reading skills. They will improve their ability to read whole texts smoothly and to understand the structure of individual sentences.
英語講読演習1では、一般的なアカデミック・リーディングの演習を行うことで、文章全体をスムーズに読む能力を育成するとともに、一文一文の構造を読み解く能力を育成することを目的とする。
到達目標
Students should be able to:
1. Read relatively complex texts about social and global issues.
2. Understand a wide range of academic vocabulary and grammar.
3. Respond intelligently to texts through summarizing and discussion.
英語講読演習1を通して、学生は以下のことが可能になることが期待される。
1.社会問題やグローバルな問題に関する比較的複雑な文章を読むことができる。
2.幅広いアカデミックな語彙や文法を理解することができる。
3.要約や議論を通して、読んだ文章に対する意見を表明することができる。
授業計画と内容
第1回 [Introduction] 成績・評価、授業運営等の説明
第2回 Unit 1 (A World of English)
第3回 Unit 2 (Where Are All the Babies?)、課題1
第4回 Unit 3 (The Price of Excellence)、小テスト1 (Unit 1・2)
第5回 Unit 4 (The Inconvenient Truth of Global Warming)、課題2
第6回 Unit 5 (Changing Ideas of Beauty)、小テスト2 (Unit 3・4)
第7回 まとめ(Unit 1〜6)、Review Check 1
第8回 Unit 6 (Vegetarianism)、課題3
第9回 Unit 7 (Disappearing Languages)、小テスト3 (Unit 5・6)
第10回 Unit 8 (Our Crowded Earth)、課題4
第11回 Unit 9 (Do Great Athletes Deserve Great Salaries?)、小テスト4 (Unit 7・8)
第12回 Unit 10 (The Global Warming Myth?)、課題5
第13回 発展的学習 (Summary Writing等)、小テスト5 (Unit 9・10)
第14回 まとめ(Unit 7〜10)、Review Check 2
※受講生の関心や授業の進捗によって、各回で扱う内容を調整する可能性がある。また、主に課題の時間を用いて、ディスカッションやグループワーク等の活動を行う。
授業時間外の学修の内容
その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
【課題1】Extensive Listening ※毎週ノートチェック
毎日15分間以上好きな英語素材を視聴し、ノートに記録をつける(歌やプロモーションビデオは不可。できるだけスクリプトのある素材を選ぶ)。聴き取りづらい素材は同じ日に何回聴いてもよい(3分間の素材を5回聴いて15分とする等)。ノートは毎週持参し、教員のチェックを受ける。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
中間試験 | 20 | Students' performance is evaluated based on the techniques studied and practiced in class. skimming, scanning, linguistic references and inferences for Reading comprehension and getting the main idea and listening for details for listening comprehension. |
期末試験(到達度確認) | 20 | Students are evaluated on their ability to accurately comprehend a series of short documents and one longer one. |
レポート | 15 | Students are assigned homework in the form of extra activities to do outside of the classroom. Those activities range from reporting on audio documents or articles to test based exercises. |
平常点 | 40 | In-class performance comprises attendance and amount of work students do during the class. Students are expected to behave appropriately and respect each other and the teacher. They are also expected to make efforts and collaborate with each other during class activities. Sleeping in class is strictly forbidden as well as not disrupting the class with incessant chat or using mobile phones. |
その他 | 5 | Submitting reports on time. |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
Constant formative feedback is given during the classes by the teacher and students are encouraged to peer edit, time is allocated during the class for the latter.
Summative feedback is given by the teacher in a written form on exam preparation and exams as well as in class review..
アクティブ・ラーニングの実施内容
反転授業(教室の中で行う授業学習と課題などの授業外学習を入れ替えた学習形式)/グループワーク
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
はい
【実務経験有の場合】実務経験の内容
Academic Reading Comprehension, all levels.
TOEIC, IELTS, TOEFL classes
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
Academic Reading Comprehension, all levels.
TOEIC, IELTS, TOEFL classes
テキスト・参考文献等
Charles Browne, Brent Culligan, Joseph Phillips
IN FOCUS 2
Cambridge University Press
ISBN: 978-1-107-69701-0