シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語講読演習1\特別英語1 | 2024 | 前期 | 他 | 理工学部 | 杉田 幹彦 | スギタ ミキヒコ | 1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
SE-EN1-EA05
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This is a general academic reading course. The aim of the course is to develop the ability of students to read relatively complex texts both fluently and accurately. By studying articles about social and global issues, including international relations, politics, economics, society and culture, students will increase their understanding of the world and improve their academic vocabulary and grammar. They will learn both close reading techniques and strategies for whole text understanding, such as skimming and scanning. Students will also be expected to respond to the articles by summarizing, analyzing and discussing what they have read.
英語講読演習1では、英語での比較的複雑な文章を流暢かつ正確に読むための能力の育成を目指す。この授業では、社会問題やグローバルな問題―例えば、国際関係、政治、経済、社会と文化―といった題材を取り扱った文章で学習することで、現実世界の諸問題への理解を深めるとともに、アカデミックな語彙や文法の知識を補強する。また、文章の精読方法に加えて、速読のための方法―例えば、スキミングやスキャニング―についても学習する。加えて、読んだ文章に対する要約作成、分析や議論を通した意見表明についても演習を行う。
科目目的
In this course, students will develop their general academic reading skills. They will improve their ability to read whole texts smoothly and to understand the structure of individual sentences.
英語講読演習1では、一般的なアカデミック・リーディングの演習を行うことで、文章全体をスムーズに読む能力を育成するとともに、一文一文の構造を読み解く能力を育成することを目的とする。
到達目標
Students should be able to:
1. Read relatively complex texts about social and global issues.
2. Understand a wide range of academic vocabulary and grammar.
3. Respond intelligently to texts through summarizing and discussion.
英語講読演習1を通して、学生は以下のことが可能になることが期待される。
1.社会問題やグローバルな問題に関する比較的複雑な文章を読むことができる。
2.幅広いアカデミックな語彙や文法を理解することができる。
3.要約や議論を通して、読んだ文章に対する意見を表明することができる。
授業計画と内容
1
Course Introduction
Skills and Strategies 1. Vocabulary: Definitions 2. Reading Skills: Finding the Topic of a Paragraph
Unit 1 Reading 2. "Memory and New Technology"
Tasks, Critical Thinking (Applying Information), Making Connections (Pronoun Connectors: he, she, they), Assignments
2
Skills and Strategies 4. Reading Skills: Finding the Main Idea of a Paragraph
Unit 2 Reading 1. "Fact or Fiction – Science"
Tasks, Critical Thinking (Analyzing Information), Making Connections (Pronoun Connectors: this, that, it), Assignments
3
Skills and Strategies 6. Reading Skills: Finding the Topic and Main idea of a Reading
Unit 3 Reading 2. "The Psychology of Price"
Tasks, Critical Thinking (Clarifying Concepts), Making Connections (Category Word Connectors), Assignments
4
Skills and Strategies 7. Vocabulary: Prior Knowledge
Unit 4 Reading 1. "The Mechanism of Taste" (Taste – The Least Understood Sense )
Tasks, Critical Thinking (Personalizing), Assignments
5
Skills and Strategies 8. Reading Skills: Finding Supporting Details: Facts and Examples
Unit 4 Reading 3. "Scientific Analysis of Factors Responsible for Taste Preferences" (Why do Some People Hate Broccoli? )
Tasks, Critical Thinking (Personalizing), Making Connections (Additional Information Connectors)
Assignments
6
Skills and Strategies 9. Vocabulary: Learner Dictionaries
Unit 5 Reading 1. "Oceans – An Economic Resource"
Tasks, Critical Thinking (Personalizing), Assignments
7
Unit 5 Reading 2. "The Role of Oceans in Weather and Climate"
Tasks, Critical Thinking (Applying Information), Assignments
8
Skills and Strategies 10. Reading Skills: Finding Steps in a Process
Unit 5 Reading 3. "The Health of Our Oceans"
Tasks, Critical Thinking (Clarifying Concepts), Making Connections (Time Sequence Connectors), Assignments
9
Skills and Strategies 11. Vocabulary: Noun Suffixes
Unit 6 Reading 2. "Communication in Natural Disasters"
Tasks, Critical Thinking (Applying Information), Assignments
10
Skills and Strategies 12. Reading Skills: Finding Advantages and Disadvantages
Unit 6 Reading 3. "How Do Social Networks Affect Our Daily Lives?"
Tasks, Critical Thinking (Agreeing and Disagreeing), Making Connections (Contrast Connectors), Assignments
11
Skills and Strategies 13. Vocabulary: Verb Suffixes
Unit 7 Reading 1. "The Development of Technology and Currency" (The History of Currency)
Tasks, Critical Thinking (Applying Information), Assignments
12
Skills and Strategies 14. Reading Skills: Finding Causes and Effects
Unit 7 Reading 2. "Technology Used to Make Bills" (Counterfeit Money)
Tasks, Critical Thinking (Personalizing), Making Connections (Cause-and-Effects Connectors)
Assignments
13
Skills and Strategies 16. Reading: Finding Problems and Solutions
Unit 8 Reading 2. "Living in Space"
Tasks, Critical Thinking (Personalizing), Assignments
14
Unit 8 Reading 3. "Health Effects of Living in Space"
Tasks, Critical Thinking (Exploring Opinions), Making Connections (Review of Connectors)
授業時間外の学修の内容
授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
宿題としての課題が指示された場合は必ず期限内にmanabaより解答を提出すること。その他、授業の復習をしっかり行うこと。具体的には、授業で読んだテクストの読み直し及びreading skillsやvocabulary developmentの復習を行うこと。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
平常点 | 100 | 授業中の課題及び宿題など授業時間外の学修への取り組みを小テストにより評価する。 |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
その他
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
英文テクストに主体的に取り組み、内容の解釈や要約、内容に対する疑問点の指摘、トピックについての自分の意見の表明などを行う。
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
授業の指示連絡及びfeedbackはすべてmanabaを通して行う。授業中の課題や小テスト及び授業時間外の学修の宿題の提出もmanabaを使用する。
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
テキスト:
Authors: Jessica Williams, David Wiese
Textbook: Making CONNECTIONS INTRO
Publisher: Cambridge University Press
First Published: 2016
ISBN: 978-1-108-65143-1