シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語講読演習2\特別英語2 | 2024 | 後期 | 他 | 理工学部 | 杉田 幹彦 | スギタ ミキヒコ | 1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
SE-EN1-EA07
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This is a general academic reading course. The aim of the course is to continue the development of academic reading skills. Students will strengthen their knowledge of academic vocabulary and grammatical structures while deepening their understanding of social and global issues. They will improve the fluency of their reading through a focus on speed reading techniques, and further develop their ability to break down complex, individual sentences. There will also be an emphasis on critical reading skills as students gain practice in essential aspects of critical thinking, including separating fact from opinion, identifying bias, and recognizing supported and unsupported information.
英語講読演習2では、英語講読演習1で培った英語でのアカデミック・リーディングの能力をさらに伸ばすことを目指す。この授業では、社会問題やグローバルな問題についての理解をより深めるとともに、アカデミックな語彙や文法の知識をさらに補強する。また、一文一文の複雑な構造を読み解くための精読能力のさらなる向上に加えて、さまざまな速読方法を適切に選択・組み合わせることによる速読能力の向上も図る。加えて、批判的思考の基本的な演習―例えば、事実と意見を区別すること、思い込みにとらわれないこと、情報が事実に裏付けられているか判断すること―を通した、批判的読解能力の育成も行う。
科目目的
Students will continue to develop their academic reading skills in this course. They will improve both the fluency and accuracy of their reading and gain more awareness of critical reading skills.
英語講読演習2では、アカデミック・リーディングの発展的な演習を行うことで、文章をより流暢かつ正確に読む能力を育成するとともに、批判的読解についての意識をより高めることを目的とする。
到達目標
Students should be able to:
1. Read relatively complex texts about social and global issues.
2. Understand a wide range of academic vocabulary and grammar.
3. Demonstrate awareness of key aspects of critical thinking.
英語講読演習2を通して、学生は以下のことが可能になることが期待される。
1.社会問題やグローバルな問題に関する比較的複雑な文章をより良く読むことができる。
2.より幅広いアカデミックな語彙や文法を理解することができる。
3.批判的思考の主要な考え方についての認識を示すことができる。
授業計画と内容
1
Course Introduction
Skills and Strategies 1. Vocabulary: Finding the Meanings of Words
Unit 1 Reading 1. "Physical Borders and Political borders" (Borders on the Land, in the Ocean, and in the Air)
Tasks, Critical Thinking (Applying Information), Assignments
2
Skills and Strategies 2. Reading Skills: Finding the Topic of a Paragraph
Unit 1 Reading 3. "New Technology at the Border" (Border Control)
Tasks, Critical Thinking (Evaluating Information), Making Connections (Pronoun Connectors), Assignments
3
Skills and Strategies 3. Vocabulary: Noticing Parts of Words, 4. Reading Skills: Finding the Main Idea of a Paragraph
Unit 2 Reading 3. "The Scientific Name "Google" comes from the word "googol": ten raised to the power of a hundred" (Names in Business)
Tasks, Critical Thinking (Applying Information), Making Connections (Additional Information Connectors), Assignments
4
Skills and Strategies 5. Vocabulary: Collocations
Unit 3 Reading 1. "Food from the Old World and the New World"
Tasks, Critical Thinking (Analyzing Information), Assignments
5
Skills and Strategies 6. Reading Skills: Finding Supporting Details
Unit 3 Reading 2. "Fast Food"
Tasks, Critical Thinking (Exploring Opinions), Making Connections (Example Connectors), Assignments
6
Skills and Strategies 7. Vocabulary: Phrases
Unit 4 Reading 1. "A Short History of Public Transportation"
Tasks, Critical Thinking (Understanding Point of View), Assignments
7
Skills and Strategies 8. Reading Skills: Finding Contrasts
Unit 5 Reading 1. "The Importance of Sleep"
Tasks, Critical Thinking (Analyzing Information), Making Connections (Contrast Connectors), Assignments
8
Unit 5 Reading 2. "Getting Enough Sleep"
Tasks, Critical Thinking (Applying Information), Assignments
9
Skills and Strategies 10. Reading Skills: Finding Causes and Effects
Unit 5 Reading 3. "Your Body Clock"
Tasks, Critical Thinking (Personalizing), Making Connections (Cause-and-Effects Connectors), Assignments
10
Skills and Strategies 12. Reading Skills: Organizing Notes in Timelines
Unit 6 Reading 3. "The Music Business Changing with New Technology" (The Music Industry)
Tasks, Critical Thinking (Analyzing Information), Making Connections (Time Sequence Connectors), Assignments
11
Skills and Strategies 13. Vocabulary: Collocations
Unit 7 Reading 1. "The Dark Side of Nature"
Tasks, Critical Thinking (Exploring Opinions), Assignments
12
Skills and Strategies 14. Reading Skills: Organizing Notes in Outlines
Unit 7 Reading 2. "Predicting and Preparing for Natural Disasters"
Tasks, Critical Thinking (Personalizing), Assignments
13
Skills and Strategies 15. Vocabulary: Phrasal Verbs
Unit 7 Reading 3. "A Natural Disaster from Outer Space?"
Tasks, Critical Thinking (Synthesizing), Making Connections (Pronoun Connectors, Example Connectors, etc.), Assignments
14
Unit 8 Reading 2. "Leisure Activities (Technology Has Transformed How We Spend Our Leisure Time)"
Tasks, Critical Thinking (Exploring Opinions), Making Connections (Contrast Connectors, Time Sequence Connectors, etc.)
授業時間外の学修の内容
授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
宿題としての課題が指示された場合は必ず期限内にmanabaより解答を提出すること。その他、授業の復習をしっかり行うこと。具体的には、授業で読んだテクストの読み直し及びreading skillsやvocabulary developmentの復習を行うこと。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
平常点 | 100 | 授業中の課題及び宿題など授業時間外の学修への取り組みを小テストにより評価する。 |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
その他
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
英文テクストに主体的に取り組み、内容の解釈や要約、内容に対する疑問点の指摘、トピックについての自分の意見の表明などを行う。
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
授業の指示連絡及びfeedbackはすべてmanabaを通して行う。授業中の課題や小テスト及び授業時間外の学修の宿題の提出もmanabaを使用する。
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
テキスト:
Author: Jessica Williams
Textbook: Making CONNECTIONS 1 Second Edition
Publisher: Cambridge University Press
Second edition: 2013
ISBN: 978-1-108-58368-8