シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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英語表現演習1 | 2024 | 前期 | 金2 | 理工学部 | アーノルド リー | アーノルド リー | 1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
SE-EN1-EA01
履修条件・関連科目等
No special classes required.
授業で使用する言語
英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This is an academic speaking and listening course. The aim of the course is to develop the ability to communicate smoothly and clearly in English. Students will learn about a variety of social and global issues, building up their knowledge of the world and improving their ability to think critically about important topics. During classes, they will share information, ask and respond to questions, and discuss their opinions in pairs and small groups. They will also learn how to gather information and present their ideas in a more extended format. Through engaging with challenging material, students will build their speaking and listening skills and gradually develop the confidence to express themselves in English clearly and logically.
英語表現演習1では、英語でのスムーズかつ明瞭なコミュニケーション能力の育成を目指す。この授業では、我々が直面する諸問題をグローバルな視点から学ぶことを通して、解決すべき問題に対する幅広い知識を得るとともに、それらを批判的に思考する能力を高めることを目指す。また、各授業において、学生同士の情報共有、英語での質疑応答、ペアやグループでの英語での議論を行う。加えて、より発展的な形態での情報発信・情報収集の方法も学習する。こういったさまざまな学習を通して、スピーキング・リスニングの能力を伸ばすのみならず、英語でのスムーズかつ明瞭な発信を、自信をもって行う素地を形成する。
科目目的
This course will provide students with opportunities to improve their academic speaking and listening skills in English. It will help them to develop the fundamental communication skills they will need in their university studies.
英語表現演習1では、英語でのアカデミックなスピーキング・リスニングの能力を伸ばすための学習機会を提供することで、今後の大学生活において必要とされる英語コミュニケーション能力の基礎を育成することを目的とする。
到達目標
Students should be able to:
1. Understand and give information about a variety of social and global issues.
2. Express their opinion in a clear and logical manner and respond to the opinions of others.
3. Speak for an extended length of time about information and ideas.
英語表現演習1を通して、学生は以下のことが可能になることが期待される。
1.我々が直面する諸問題についてグローバルな視点から理解し、意見を述べることができる。
2.英語でのスムーズかつ明瞭な意見表明ができ、他の学生の意見に応答することができる。
3.伝えるべき情報や考えについて、一定以上の長さの口頭説明を英語で行うことができる。
授業計画と内容
((The following schedule can change with student level. We will try to go through as much of the textbook units here as we can.)
Week 1: Course introduction, guidelines, teacher & student self-introductions & personal goals/Unit 1 - the World (Different Countries) - overview & lecture listening understanding
Week 2: Unit 1 - the World (Different Countries) - further group understanding work & reflective writing on theme topics
Week 3: Unit 2 - Environment (National Parks) - overview & lecture listening understanding
Week 4: Unit 2 - Environment (National Parks) - further group understanding work & reflective writing on theme topics
Week 5: Unit 3 - Science (the Red Planet) - overview & lecture listening understanding/Mid-term short presentation assignment introduction
Week 6: Unit 3 - Science (the Red Planet) - further group understanding work & reflective writing/presentation guidance preparation & practice
Week 7: Mid-term short presentation rounds/overview & overall commentary
Week 7: Unit 4 - Society (Big Cities) - overview & lecture listening understanding
Week 8: Unit 4 - Society (Big Cities) - further group understanding work & reflective writing on theme topics
Week 9: Unit 5 - History (the Ancient Olympics) - overview & lecture listening understanding
Week 10: Unit 5 - History (the Ancient Olympics) - further group understanding work & reflective writing
Week 11: Unit 6 - Art (Leonardo da Vinci) - overview & lecture listening understanding
Week 12: Unit 6 - Art (Leonardo da Vinci) - further group understanding work & reflective writing
Week 11: Unit 7 - Education (Homework) - overview & lecture listening understanding with reflective writing/Short final presentation assignment introduction
Week 12: Unit 8 - Business (Apple Computer) - overview & lecture listening understanding with reflective writing/presentation guidance preparation & practice
Week 13: Final short presentation rounds/overview & overall commentary
Week 14: Final course review
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
I will keep any homework very short and easy for you to do. Some of it can be done even during part of the classroom time if you have completed the textbook work and any group discussion that is needed. But the short mid-term and final presentation preparation and practice are required for the mid-term and final presentations.
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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中間試験 | 30 | Short mid-term presentation |
期末試験(到達度確認) | 30 | Short final presentation |
平常点 | 20 | Class participation |
その他 | 20 | Short mid-term & final presentation preparation quality |
成績評価の方法・基準(備考)
Attendance of 11 out of 14 weeks is required to pass.
Class participation: 20%
Short mid-term & final presentation preparation quality: 20%
Short mid-term presentation: 30%
Short final presentation: 30%
課題や試験のフィードバック方法
授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
反転授業(教室の中で行う授業学習と課題などの授業外学習を入れ替えた学習形式)/ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
タブレット端末
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
テキスト:Step Into Academic Listening & Speaking 1 (Alistair Graham-Marr) - Abax ELT Publishers - ISBN: 978-1-78547-103-2
その他特記事項
Have handy a textbook, a notebook and an electronic dictionary.