シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語表現演習4 | 2024 | 後期 | 土2 | 理工学部 | ファージュ ロゴン | ファージュ ロゴン | 2年次配当 | 1 |
科目ナンバー
SE-EN2-EA04
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This is an academic communication and writing course. The aim of the course is to improve the ability to explain and discuss topics that include general issues of science, technology and the environment. Students will work on more advanced writing and communication skills, learning how to express complex ideas in a clear and comprehensible manner. They will participate actively in groups or pairs by asking questions, giving feedback, and showing interest in each other’s work. They will also learn some of the characteristics of different genres of spoken and written language, allowing them to communicate confidently in a variety of different situations.
英語表現演習4では、英語でのアカデミック・コミュニケーションとアカデミック・ライティング能力を有機的に、より発展的に伸ばすことを目指す。この授業では、主に科学、技術、環境の一般的な問題を含むトピックに関して説明し議論する能力をさらに高めることを目指す。また、各授業において、より高度なライティングとコミュニケーション技能の演習に取り組むことで、複雑な考えを明瞭で明確な方法で表現する方法を学ぶ。学生は質問やフィードバックをすることで、また相互の発表に興味を示すことで、グループやペアでの積極的な授業参加を行う。加えて、話し言葉と書き言葉という異なるジャンルの特徴についても学び、様々な表現の機会のそれぞれにおいて自信をもってコミュニケーションできるようにする。
科目目的
In this course, students will improve their ability to explain and discuss topics that include general issues of science, technology and the environment.
英語表現演習4では、主に科学、技術、環境の一般的な問題を含むトピックに関して説明し議論する能力をさらに高めることを目的とする。
到達目標
Students should be able to:
1. Understand a variety of issues in science, technology and the environment.
2. Express complex ideas in a clear and comprehensible manner.
3. Communicate through a variety of different genres of spoken and written language.
英語表現演習4を通して、学生は以下のことが可能になることが期待される。
1.科学、技術、環境に関する諸問題を理解することができる。
2.複雑な考えを明瞭で明確な方法で表現することができる。
3.話し言葉と書き言葉という異なるジャンルに対応しながらコミュニケーションをとることができる。
授業計画と内容
第1回 イントロダクション
第2回 Unit 1 Trade Blocks -comprehensive phase
第3回 Unit 1 Trade Blocks - task
第4回 Unit 2 Plate Tectonics- comprehensive phase
第5回 Unit 2 -Plate Tectonics - task
第6回 Unit 3 -The Apollo Moon Mission - comprehensive phase
第7回 Unit 3 - The Apollo Moon Mission - task
第8回 Unit 4 - Subcultures-comprehensive phase
第9回 Unit 4 - Subcultures - task
第10回 Unit 12 - Biology - Anatomy -comprehensive phase
第11回 Unit 12 - Biology -Anatomy -task
第12回 Class Project -group presentation - preparation and practice
第13回 Class Project - group presentation day
第14回 学期のまとめ、ならびに到達度の確認
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出/その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
External research on the textbook chapter themes will be necessary for the group presentation.
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
中間試験 | 20 | Students' performance is evaluated through the standards of academic speaking, which will be provided and practiced in the classroom. |
期末試験(到達度確認) | 20 | Students' performance is evaluated through the standards of academic speaking, which will be provided and practiced in the classroom. |
レポート | 15 | Students are assigned homework in the form of extra activities to do outside of the classroom. Those activities range from reporting on audio documents or articles to preparing for communicative activities in class. Most homework have to be submitted on Manaba. |
平常点 | 40 | In-class performance comprises attendance and amount of work students do during the class. Students are expected to behave appropriately and respect each other and the teacher. The are also expected to make efforts and collaborate with each other during class activities. Sleeping in class is strictly forbidden as well as not disrupting the class with incessant chat or using mobile phones.. |
その他 | 5 | Submitting reports on time |
成績評価の方法・基準(備考)
プレゼンテーションやライティング活動を行った際には、原則として英語教室ウェブサイトに掲載している英語表現演習3・4用のプレゼンテーション・ライティング評価用のルーブリックにて評価される。
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
PBL(課題解決型学習)/反転授業(教室の中で行う授業学習と課題などの授業外学習を入れ替えた学習形式)/ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
はい
【実務経験有の場合】実務経験の内容
Academic Listening Comprehension & Speaking.
Preparation to IELTS
Course on Public Speaking & Debate.
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
Academic Listening Comprehension & Speaking.
Preparation to IELTS
Course on Public Speaking & Debate.
テキスト・参考文献等
Textbook: Alastair Graham-Marr
"Academic Listening & Speaking 3"
ABAX ELT publishers
ISBN:978-1-78547-076-9
その他特記事項
教師は、生徒が忙しく、この授業は生徒が受講している多くの授業の1つにすぎないことを認識していますが、教室への参加とプレゼンテーション課題のトピックに関する外部調査は、最終成績の大きな割合を占めます。ペアやグループ活動中の無反応な行動は、他の生徒に失礼でやる気をなくし、無反応または非協力的な生徒の最終成績を著しく傷つけます。