シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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英語11/英語12/上級英語(A)1/上級英語(A)2/上級英語(B)1/上級英語(B)2 | 2024 | 春学期 | 月5 | 法学部 | ニックス マイケル |
ニックス マイケル |
3・4年次配当 | 1 |
科目ナンバー
JU-EN3-011M,JU-EN3-012M
履修条件・関連科目等
This course is for students who want to use English to learn about legal, political, business and other issues.
本科目は、法律、政治、ビジネスなどについて、英語を使って学びたい学生を対象とします。
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
The main language used in this class is English. You should make an effort during class to communicate with the teacher and with other students in English as much as possible. However, you may also use Japanese when using English is especially difficult or when you want to clarify and/or confirm some information.
このクラスでは主に英語を使用します。授業中は先生や他の学生とできるだけ英語でコミュニケーションをとるように心がけてください。ただし、それが特に難しい場合や何か情報を確認したい時は日本語を使うこともできます。
授業の概要
Multicultural Japan
In this course, we will learn about the increasing diversity of multicultural Japanese society. We will focus first on the experiences and identities of different groups: Japanese minorities such as Ainu, Buraku and Okinawan people; Korean and Chinese permanent residents born in Japan; foreign workers including Brazilian nikkeijin and migrants from India and the Philippines; and refugees coming to Japan. We will then consider issues facing multicultural communities in Japan such as the education of foreign children, voting rights, access to health care, hate speech and discrimination. We will also investigate policies on immigration and multiculturalism in Japan, looking at the role of local and national government, international organisations, NGOs, companies, trade unions and other actors. We will give attention especially to listening to and learning from the stories, experiences and voices of people in multicultural communities about the issues that affect them. Throughout the course, you will research, explain and analyse multicultural issues that interest you and develop your critical understanding about them with other students.
多文化社会としての日本
この授業では、多様性を増しつつある多文化社会としての日本について学びます。はじめに、日本のマイノリティー集団 (アイヌや沖縄、被差別部落の人々)、在日韓国人・中国人、日系ブラジル人およびインドやフィリピンからの移住者を含んだ外国人労働者 、そして海外から日本への難民など、さまざまなグループに属する人たちの体験やアイデンティティーに着目します。そのうえで、外国人児童生徒の教育、選挙権、医療へのアクセス、ヘイトスピーチ、差別等、日本の多文化コミュニティーが直面しているさまざまな問題を考えます。また、日本における移民や多文化主義に関する政策についても調べるため、国や地方自治体、国際機関、NGO、企業、労働組合やその他のアクターの役割を検討します。特に、多文化コミュニティの人々が影響を受けている問題について、彼らの物語、経験、声に耳を傾け、そこから学ぶことに注意を払います。コース全体を通して、自分が関心を持った多文化問題についてリサーチ、説明、分析を行い、他の学生との議論を通じてこれらの問題に対する批判的理解力を養います。
科目目的
The main objectives of this course are to help you
(1) use English to learn interactively with other students about issues relating to the theme of this course
(2) build your knowledge on topics and issues of interest to you
(3) share that knowledge interactively with other people
(4) develop your critical understanding of the world.
この授業の目的は以下の通りです。
(1)英語を使って、他の受講生と対話的に当該科目のテーマに関連する諸問題について学ぶこと
(2)興味関心に基づくトピックや社会問題についての知識を養うこと
(3)他の受講生と学んだ知識を積極的にシェアできるようになること
(4)世界で起きていることについて批判的に理解できるようになること。
到達目標
(1) Through this course you will learn about and explore issues relating to the theme of this course
(2) You will learn to do your own research through gathering information, making notes, and organizing information outside class.
(3) In class, you will learn how to share your research with others through explaining, discussing, and presenting your work in different ways.
(1) この授業では、当該科目のテーマに関連する諸課題についての調べ学習をします。
(2) 自分のリサーチテーマに関連する情報を集め、ノートをとって、まとめるという作業を通して、リサーチの仕方を習得していきます。
(3) 自分のリサーチの内容について英語で説明・討論し、また、発表も行うなど、クラスメイトと共有する様々な方法を学びます。
授業計画と内容
第1回 Course explanation, overview of Cycle 1: People, Groups and Communities; interests and goals for Cycle 1
第2回 Cycle 1 explaining and discussing research 1: Basic information
第3回 Cycle 1 explaining and discussing research 2: Case study
第4回 Cycle 1 explaining and discussing research 3: Actors and positions
第5回 Cycle 1 explaining and discussing research 4: Key issues
第6回 Cycle 1 presentations and discussions Round 1
第7回 Cycle 1 presentations and discussions Round 2; overview of Cycle 2: Issues, Actors and Positions; interests and goals for Cycle 2
第8回 Cycle 2 explaining and discussing research 1: Basic information
第9回 Cycle 2 explaining and discussing research 2: Case study
第10回 Cycle 2 explaining and discussing research 3: Local actors
第11回 Cycle 2 explaining and discussing research 4: National and international actors
第12回 Cycle 2 presentations and discussions Round 1(group A)
第13回 Cycle 2 presentations and discussions Round 2(group B)
第14回 Review of semester; self-assessment
授業時間外の学修の内容
その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
Students will be expected to do 2 hours or more preparation outside class each week, including finding sources of information, reading and listening, note-taking, writing, and/or preparing for presentations, and submit assignments as required by the teacher.
受講生は、クラスの授業以外で毎週2時間以上の予習をすることが求められます。ここで言う予習とは、リーディング、リスニンング、情報や資料収集、ノートテ―キングやライティング、プレゼンテーション準備、又はその他担当教員が指定した課題などを指します。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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平常点 | 100 | Grades are 100% determined by continuous assessment. Requirements to pass this course: no more than 3 absences, active participation in class activities, weekly preparation outside class, and timely completion of assignments. Further details will be provided by the teacher at the start of the semester. 成績は100%平常点で決まります。ただし単位を修得するには、特段の理由がない限り、学期中の欠席は3回を超えないこと、毎週授業外の準備を行うこと、さらに課題を全て指定された締め切りまでに仕上げることが必要です。詳細は学期の開始に担当教員が説明します。 |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/その他
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
The teacher will provide feedback on assignments, notes or other submitted materials. In class, you will also receive peer feedback from other students as you develop and share your research through the semester.
フィードバックとして教員が課題やノート等、提出物にコメントを書くことがあります。授業中、学生はリサーチで得たものをクラスメイトと共有し、フィードバックしてもらうこともあります。
アクティブ・ラーニングの実施内容
その他
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
Outside class students will do research on issues relating to the course theme that interest them. During class, in pairs and small groups, they will explain and discuss their research, as well as share their research through presenting and/or writing in different ways.
授業外では、本科目のテーマに関連する、自分が興味を持った諸問題についてリサーチしていただきます。授業中は、ペアか小さなグループの中で、そのリサーチについて説明し討論するとともに、最終的に自分のリサーチの全体像をプレゼンターションしたり書いたりして共有します。
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
Outside class, you will use online resources for doing research each week, and in each class you will use manaba, Google Drive, Google Docs, PowerPoint or other ICT tools to share and develop your work with others.
授業外の課題として、毎週リサーチにインターネットを使います。manaba、グーグルドライブ、グーグルドックス、パワーポイント等、さまざまなICTツールを活用して、授業中はリサーチの内容や課題をクラスメイトと共有することがあります。
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
There is no textbook for this course. The teacher will explain in class about online resources and other reference materials you will use.
The URL for the course website is given below.
ネット上のリサーチ資料及びその他参考資料については授業中に指示します。
その他特記事項
参考URL
https://sites.google.com/g.chuo-u.ac.jp/multiculturaljapan2024/home
(You will need to use your zengaku mail address to access this website)