シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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GATE Seminar(Social Inequality in Japan)/Seminar(Social Inequality in Japan) | 2024 | 後期 | 金4 | 総合政策学部 | ティン ティン トゥン | ティン ティン トゥン | 1年次配当 | 2 |
科目ナンバー
PS-OG1-0001
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
この講座は、日本の不利な立場にあるグループ、女性、エスニック・マイノリティ・グループ(部落、アイヌ、在日韓国人)、そして障害者やハンセン病患者など、様々な疎外された集団の社会的不平等に焦点を当てています。日本における経済的、社会的、法的、民族的、性別、性的指向などの社会的不平等のさまざまな側面を探求し、これが社会と影響を受ける人々に与える影響についても考察します。
この探求は歴史的、政治的、制度的、経済的、社会文化的な文脈を含み、不平等の根源と表れについて包括的な理解を提供します。また、異なるアクター、加害者や被害者から国家や市民社団まで、日本の社会的不平等に対処してきたり、対処し続けている様々なアプローチにも批判的にアプローチします。
This course centers on the social inequality experienced by diverse marginalized groups in Japan, including women, ethnic minority groups (such as Buraku, Ainu, Zainichi Koreans), and individuals with disabilities or Hansen's disease. It explores various dimensions of social inequality—economic, social, legal, ethnic, gender, and sexual orientation—within Japan, and delves into the societal implications for the affected groups.
The exploration encompasses historical, political, institutional, economic, and sociocultural contexts, providing a comprehensive understanding of the roots and manifestations of inequality. The course critically analyzes how different actors—ranging from perpetrators and victims to the state and non-governmental organizations—have responded to the challenges presented by social inequality in Japan.
科目目的
• Critically analyze social inequality issues in Japan
• Construct arguments, using data/evidence appropriately
• Explore and understand social inequality in Japan from different perspectives.
到達目標
At the conclusion of the course, students will have gained a deeper understanding of social inequality in Japan, conducted fieldwork related to marginalized groups in the country, and developed their own perspectives on inequality in Japan.
授業計画と内容
The class will primarily be conducted in a student-centered, participatory style. To actively participate in class discussions, (1) it is essential to read and prepare the assigned readings before attending class, and (2) engage in the exchange of views and understanding of the readings with your classmates and the instructor during class discussions. Additionally, to deepen your understanding of social inequality in Japan, fieldwork and research activities will be conducted.
Course Schedule:
Week 1: Course Overview
Week 2: Majority Privilege
Week 3: Single Mothers and Poverty
Week 4: LGBTQIA+
Week 5: Hafu
Week 6: Ainu Discrimination
Week 7: Buraku Discrimination
Week 8: Zainichi Koreans
Week 9: Disability in Japan
Week 10: Hansen Patients
Week 11: Field Plan Presentation
Week 12: Fieldwork
Week 13: Fieldwork Presentation Preparation
Week 14: Fieldwork Presentation
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出/その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
Students are required to submit responses to reading assignments before the class.
授業時間外の学修に必要な時間数/週
毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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平常点 | 100 | Reading assignments (25%), participation in discussion (10%), discussion leader (15%), fieldwork plan presentation (10%), fieldwork and presentation (40%) |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
PBL(課題解決型学習)/反転授業(教室の中で行う授業学習と課題などの授業外学習を入れ替えた学習形式)/ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション/実習、フィールドワーク
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
Zoom
実務経験のある教員による授業
はい
【実務経験有の場合】実務経験の内容
I have conducted research on gender and ethnic minority identity in Japan, leading to the publication of academic papers and book chapters. Additionally, I have accumulated over 20 years of experience in teaching this course.
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
I will leverage my research and teaching experience to offer students a critical and enriching learning experience.
テキスト・参考文献等
No textbook required. You can download the assigned readings on class manaba.
その他特記事項
If you have any inquiries or concerns, please feel free to contact me at
(tintinhtun.136@g.chuo-u.ac.jp).