シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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基礎演習2 | 2024 | 秋学期 | 水3 | 法学部 | バーフィールド アンドリュー |
バーフィールド アンドリュー |
2年次のみ | 2 |
科目ナンバー
JU-BS2-002S
履修条件・関連科目等
本ゼミで使う言語はおもに英語です。しかし、必要な場合は、日本語を使用してもかまいません。「日本や他の社会における言語問題」というテーマを、1年をとおして英語で学ぶことにより、自然に皆さんは英語力を向上させることができるでしょう。海外留学を計画している人や、言語問題のリサーチを通じて英語力を向上させたいと希望している人にとって、本ゼミは格好の機会を提供できます。
In this seminar, the main language is English, but you can also use Japanese when you need to. Through learning about "Language Issues in Society / 社会における言語問題 " you can naturally improve your English throughout the year. If you are planning to study abroad or wish to develop your English through doing research about language issues, this seminar offers you an excellent opportunity.
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
In this seminar, the main language is English, but you can also use Japanese (and other languages if you have them). This seminar will provide opportunities for you to explore different ways to translanguage (i.e., use different languages in combination).
授業の概要
本ゼミでは、日本社会、また国際社会における言語の問題について扱います。言語問題は、多くの問題に関わっています。権力、権利、誰をコミュニティに入れるか(包摂)、外すか(排除)。また個人、コミュニティ、マジョリティ、マイノリティがある特定の言語に触れられるかどうかということにも関連があります。皆さんは、まず言語が、アイデンティティ、ナショナリズム、そしてグローバル化にどのように関係しているかという問題を学び、さらに、言語の多様性を促進したり、制限したり、あるいは異なる言語の使用を管理抑制するような、様々な法と政策を学ぶことになります。他には、先進国、途上国にかかわらず、植民地時代から現在までの、グローバル言語、絶滅の危機に瀕した言語、先住民や新しく移住してきた人びとの言語にかかわる問題も重要なテーマです。個人の興味に合わせて、教育、雇用、職場等における、少数言語話者の包摂と排除という問題についても扱うことができます。
This seminar is for students who want to learn about language issues in society, both in Japan and in other countries. Language issues are often to do with power, rights, inclusion/exclusion, and access, for individuals, for communities, and for majority and minority groups. In this seminar you will learn about questions to do with language and identity, nationalism, and globalisation, as well as about different language laws and policies promoting or restricting language diversity and controlling the use of different languages. Other issues that we will focus on include: global languages, endangered languages, and language issues to do with indigenous and newcomer immigrant communities, from the colonial period through to the present, in both developed and developing countries. You can also learn, according to your interests, about the inclusion or exclusion of people through language in different areas of society, including education, employment, and the workplace.
科目目的
The main aims of this seminar are to:
(1) create a positive and interactive learning community together
(2) build together our knowledge and understanding of language issues in society that interest you
(3) have many interesting and lively conversations and discussions about language issues in society
(4) enjoy doing research and fieldwork as we learn about how language issues affect you, other individuals, communities, and whole societies
(5) develop our critical understanding of the world and come to appreciate different connections between language issues, social justice, and human rights.
到達目標
(1) developing your knowledge and understanding of language issues in society
(2) developing research & fieldwork skills and experience
(3) communicating, discussing and presenting your own ideas, research, and arguments clearly to others
(4) creating together a learning community and sharing different perspectives and questions with each other
(5) developing your academic, critical, and digital literacy
(6) developing your English through (1) to (5), using Japanese (and other languages if you have them) as is appropriate
授業計画と内容
Research and fieldwork
第1週:Student interests and goals for Autumn semester: Language issue case-study projects – discussing possibilities and getting started
第2週:Raising questions and planning your project
第3週:Developing your case study
第4週:Identifying issues and sharing ideas for fieldwork
第5週:Focusing on specific problems/doing fieldwork
第6週:Reviewing and making your research clear + agreeing day and time for individual consultations
Presentation-discussions
第7週:First round of case-study presentation-discussions
第8週:Second round of case-study presentation-discussions
Report planning
第9週:Sharing reflections; planning your research report
Report writing, development, and finalisation
第10週:Report writing: Reading and discussing first drafts
第11週:Report writing: Reading and discussing second drafts
第12週:Report writing: Reading and discussing final drafts
Video recording and semester review
第13週:Reviewing your research and development over the semester
第14週:Feedback and final reflections; semester review
授業時間外の学修の内容
その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
予習・復習を十分にして授業に臨むこと。Weekly preparation outside the seminar (2-3 hours) is necessary. This may involve reading, watching video resources, searching for information, and making notes, as well as keeping an online reflection/research journal. In the seminar each week you will work in pairs and small groups and share your research and preparation actively through discussion, presentation, raising questions, and writing reflections. You may also do fieldwork, particularly in the Autumn semester, if you wish to (for example, photo-documentation, interviews, online surveys).
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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平常点 | 30 | Active participation / 参加態度 :30% |
その他 | 70 | Research (Note-taking and weekly reflections) /リサーチ(ノート・テイキングと毎週の振りかえり): 40% Final presentation and report / 期末プレゼンテーションとレポート: 30% |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
その他
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
The teacher will provide feedback on assignments, notes or other submitted materials. In the seminar you will also receive peer feedback from other students as you develop and share your research through the semester. フィードバックとして教員が課題やノート等、提出物にコメントを書くことがあります。授業中、学生はリサーチで得たものをクラスメイトと共有し、フィードバックしてもらうこともあります。
アクティブ・ラーニングの実施内容
その他
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
In this seminar students do research outside of class and explain and discuss their research in the seminar each week, also giving presentations and sharing their work in progress. Students will also learn about different ways of researching and doing fieldwork as part of the seminar. Each seminar involves pair and group discussion as a matter of fact.
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
Outside the seminar, you will use online resources for doing research each week, and in each seminar you will use manaba, Google Drive, Google Docs, PowerPoint or other ICT tools to share and develop your work with others. We will also explore using various search engines, databases, video, and other multi-media tools.
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
There is no textbook for this seminar. Readings and a website with online resources will be provided to help students with their research.
その他特記事項
本ゼミで一年間、英語でリサーチを行うことにより、あなたの英語力は自然と伸びます。海外留学を希望する学生や、リサーチをつうじて英語力を伸ばしたいと希望している学生は、ぜひ、本ゼミを履修してください。Through this seminar you can naturally improve your English throughout the year. If you are planning to study abroad or wish to develop your English through doing research, this seminar offers you an excellent opportunity.
質問や相談のある方は、遠慮なく下記メールアドレスまで連絡してください。Feel free to contact me
参考URL
Second-Year Seminar on Language Issues in Society
https://sites.google.com/g.chuo-u.ac.jp/lis-resources/home