シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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英語3・7 Text-Based Interactive Learning (Extending)/英語(Ⅲ)・(Ⅶ) (Extending) | 2024 | 春学期 | 水3 | 法学部 | シャイタン アレキサンドラ |
シャイタン アレキサンドラ |
1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
JU-EN1-003M,JU-EN2-007M
履修条件・関連科目等
In this "Text-Based Interactive Learning class," students will use both Japanese and English, actively and interactively to learn how to read complex sentences and about themes of interest to them and to share their knowledge and understanding with other students.
テキストベース・インタラクティブ・ラーニングの授業では、メインの教科書のリーディングを通して英文を正確に読む方法を学び、グループワークにてパラフレーズを行います。さらに、課題として受講生それぞれが選択した関心のあるテーマについて調べ、その成果をクラスで共有することを通して英語を対話的に活用し、主体的な学びを実践します。
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
English is the main language used in each class. However, the use of Japanese language is welcome if/when a student requires to explain some abstract ideas to his/her classmates to ensure clarity and avoid misunderstanding.
授業の概要
テーマ:Global Issues and Japan
The course is designed for students who are eager to further explore different issues pertaining to global issues and how these resonate with Japan. In particular, we will focus on reading different genre, including academic and non-academic formats: blogs, interviews, reflections, debates. All students will have ample opportunities to engage with different topics and apply critical thinking skills in sharing their views and personal opinions to what they will have found as part of their research. Apart from the designated course textbook, course participants will read and examine issues that are closely related to each textbook unit we will cover in each class.
このコースは、地球規模の問題に関連するさまざまな問題と、それらが日本とどのように共鳴するかをさらに探求したい学生向 けに設計されています。特に、ブログ、インタビュー、考察、ディベートなど、学術的および非学術的な形式を含むさまざまな ジャンルを読むことに重点を置きます。すべての学生には、さまざまなトピックに取り組み、研究の一環として発見したことに ついて自分の意見や個人的な意見を共有する際に批判的思考スキルを適用する十分な機会が与えられます。受講者は、指定され た教科書とは別に、各授業で取り上げる教科書の単元と密接に関連する問題を読み、検討します。
科目目的
The main objectives of this course are to help you:
(1) engage interactively with others around texts of different kinds (for example, written, audio-visual, multimedia) so that you can develop the ability to use English
(2) build your knowledge on topics and issues of interest to you
(3) share that knowledge interactively with other people
(4) develop your critical understanding of the world.
この授業の目的は、以下の通りです。
(1)受講生が、様々なテクスト(例:書物、音響、映像、メディア)に触れることを通して英語を使う能力を育てること
(2)興味関心に基づくトピックや社会問題についての知識を養うこと
(3)他の受講生と学んだ知識を積極的にシェアできるようになること
(4)世界で起きていることについて批判的に理解できるようになること。
到達目標
(1) Through this course you will learn about different topics and issues of interest to you to do with the main theme of this course.
(2) You will improve your reading (and listening) skills and extend your understanding of the topics and issues in this course.
(3) You will develop your ability to use information on topics and issues that interest you.
(4) You will develop your ability to use English comfortably and fluently to explain, discuss and critically analyse information with other people.
(1)授業のメインテーマに関連した様々なトピックや社会問題について、理解できるようになること
(2)様々なトピックや社会問題について学びを深めることで、高度な英文の読解力や英会話の聴解力を身につけることができる
(3)関連するテーマについて、英語を用いて効果的に情報を収集し、また処理することができる
(4)英語を用いて批判的に分析を進めることができるようになり、さらに英語を用いて他の受講生に流暢に説明、及び議論することができる
授業計画と内容
第1回:Course Introduction: goals and objectives, evaluation criteria, class patterns, weekly assignments
第2回:Chapter 1: Goodbye Maldives
第3回:Chapter 1: in-class discussion; key vocabulary and phrases; research questions for further research
第4回:Group-work: Focus on Japan: sites in need of protection and conservation.
第5回:Chapter 2: Sustainable communities
第6回:Chapter 2: Sustainable communities around the world
第7回:Chapter 3: Economic Inequality: the Growing Gap
第8回:Economic Inequality in Japan: zooming on on Japan
第9回:Chapter 4: Dilemmas for a Responsible Tourist
第10回:Over-tourism in Japan: the pros and cons of tourism
第11回:Chapter 5: Learning from Nature
第12回:Zooming in on Japan: Yakushima and other sites.
第13回:Chapter 6: We can't Live Without Water
第14回 Chapter 6: Discussion and Reflections on Course goals and objectives.
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
Students will be expected to do 2 hours or more preparation outside class each week, including reading (and/or listening), finding sources of information, note-taking, writing, and/or presentations, discussions, and other activities in class.
受講生は、クラスの授業以外で毎週2時間以上の予習をすることが求められます。ここで言う予習とは、リーディング、リスニング、情報や資料収集、ノートテ―キングやライティング、プレゼンテーション準備などを指します。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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その他 | 100 | Grades are 100% determined by continuous assessment. Requirements to pass this course: no more than 3 absences, active participation in class activities, weekly preparation outside class, and timely completion of assignments. Further details will be provided by the teacher at the start of the semester. 成績は100%平常点で決まります。ただし単位を修得するには、特段の理由がない限り、学期中の欠席は3回を超えないこと、毎週授業外の準備を行うこと、さらに課題を全て指定された締め切りまでに仕上げることが必要です。詳細は学期の開始に担当教員が説明します。 |
成績評価の方法・基準(備考)
Grades are 100% determined by continuous assessment. Requirements to pass this course: no more than 3 absences, active participation in class activities, weekly preparation outside class, and timely completion of assignments. Further details will be provided by the teacher at the start of the semester.
成績は100%平常点で決まります。ただし単位を修得するには、特段の理由がない限り、学期中の欠席は3回を超えないこと、毎週授業外の準備を行うこと、さらに課題を全て指定された締め切りまでに仕上げることが必要です。詳細は学期の開始に担当教員が説明します。
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
反転授業(教室の中で行う授業学習と課題などの授業外学習を入れ替えた学習形式)/ディスカッション、ディベート/グループワーク
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
David Peaty (著)、川田 潤(編) 『Issues That Matter』 金星堂 2017年11月
その他特記事項
参考URL
Asia Nikkei
https://asia.nikkei.com/Location/East-Asia/Japan
BBC News
https://www.bbc.com/news
The Guardian
https://www.theguardian.com/uk