シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語4・8 Inquiry-Based Interactive Learning (Extending)/英語(Ⅳ)・(Ⅷ) (Extending) | 2024 | 秋学期 | 金1 | 法学部 | ドゥワンデラー トマス |
ドゥワンデラー トマス |
1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
JU-EN1-004M,JU-EN2-008M
履修条件・関連科目等
本科目は、法律、政治、ビジネスなどについて、英語を使って学びたい学生を対象とします。
授業で使用する言語
その他
授業で使用する言語(その他の言語)
The main language used in this class is English. You should make an effort during class to communicate with the teacher and with other students in English as much as possible. However, you may also use Japanese when using English is especially difficult or when you want to clarify and/or confirm some information.
このクラスでは主に英語を使用します。授業中は先生や他の学生とできるだけ英語でコミュニケーションをとるように心がけてください。ただし、それが特に難しい場合や何か情報を確認したい時は日本語を使うこともできます。
授業の概要
Mass Media Issues
In this course you will learn about the effects of mass media on society, technology, and ways we individually and collectively think, communicate, and interact with each other. Investigating different forms of mass media such as newspapers, radio, television, smart phones, social media, and the Internet, you will consider issues to do with globalization, mass culture, misinformation, propaganda, conspiracy, populism, cyber attacks, and information overload. Through your research you will explore different questions, including: Who owns the news? How is the news constructed? To what extent can we consider the press to be free? What kind of impacts does fake news have on democratic societies? How can we filter and process information more critically? You will also have opportunities to learn about mass media innovators, citizen journalism, whistleblowers, hacktivists, and other media actors who are working to protect and promote democracy. The research will be organized in cycles of 4-6 weeks during which you will read and listen to a variety of written texts and video resources, take notes, and share your findings with other students. Presentations in small groups will conclude each cycle.
マスメディアをめぐる問題
この授業では、社会や技術、さらには、私たちの個人、また、集団での考え方、意思疎通や相互関係のあり方へ、マスメディアが与える影響について学んでいきます。新聞、ラジオ、テレビ、スマートフォン、ソーシャルメディア、インターネットなど様々な形態のマスメディアを研究し、グローバル化、大衆文化、誤報、サイバー攻撃、情報過多などに関連する諸問題を考察します。リサーチを通じて、様々な問いを探求できます。例えば、以下のような問いです―そのニュースは誰のものなのか?そのニュースは如何に作られたのだろうか?どの程度まで、報道を自由なものだと考えられるだろうか?偽ニュースは、民主的な社会にどんな影響を与えるだろうか?どのようにしたら、より批判的に情報をふるいにかけ、整理することができるだろうか?授業では、マスメディアに変革をもたらす人々や、市民ジャーナリズム、告発者、ハクティヴィスト(政治、社会的目的のために積極的にハッキング行為をする活動家のこと)、そして、民主主義を擁護し促進するために働いているそのほかの行為者についても学ぶ機会があります。リサーチは、4-6週のサイクルで構成されています。その期間、履修者は、様々なテクストや視聴覚資料を読んだり聞いたりし、ノートを取り、調査結果を他の学生と教え合います。各サイクルで、小グループでのプレゼンテーションがあります。
科目目的
The main objectives of this course are to help you
(1) use English to learn interactively with other students about issues relating to the theme of this course
(2) build your knowledge on topics and issues of interest to you
(3) share that knowledge interactively with other people
(4) develop your critical understanding of the world.
この授業の目的は以下の通りです。
(1)英語を使って、他の受講生と対話的に当該科目のテーマに関連する諸問題について学ぶこと
(2)興味関心に基づくトピックや社会問題についての知識を養うこと
(3)他の受講生と学んだ知識を積極的にシェアできるようになること
(4)世界で起きていることについて批判的に理解できるようになること。
到達目標
(1) Through this course you will learn about and explore issues relating to the theme of this course
(2) You will learn to do your own research through gathering information, making notes, and organizing information outside class.
(3) In class, you will learn how to share your research with others through explaining, discussing, and presenting your work in different ways.
(1) この授業では、当該科目のテーマに関連する諸問題について調べ学習をします。
(2) 自分のリサーチテーマに関連する情報を集め、ノートをとって、まとめるという作業を通して、リサーチの仕方を習得していきます。
(3) 自分のリサーチの内容について英語で説明・討論し、また、発表も行うなど、クラスメイトと共有する様々な方法を学びます。
授業計画と内容
第1回 Review of the first semester; Course introduction and requirements, ; student interests and goal-setting for Cycle 3: Mass Media and Activism
第2回 Cycle 3: Mass Media and Activism - sharing research notes 1 and discussion on Activism in the 20th and 21st century
第3回 Cycle 3: Mass Media and Activism - sharing research notes 2 and discussion on Whistleblowers
第4回 Cycle 3: Mass Media and Activism - sharing research notes 3: Effects
第5回 Cycle 3: Mass Media and Activism - sharing research notes 4: Possible actions & solutions
第6回 Cycle 3: Mass Media and Activism - group poster presentations
第7回 Cycle 3: Mass Media and Activism - reflection and self-evaluation/assessment; student interests and goal-setting for Cycle 4: The Future of Mass Media… and My Role in It; student choice of mass media issue
第8回 Cycle 4: The Future of Mass Media… and My Role in It: sharing research notes 1 and discussion on Dystopia and Dystopian Media
第9回 Cycle 4: The Future of Mass Media… and My Role in It: sharing research notes 2 and discussion on Democracy and Citizen Journalism
第10回 Cycle 4: The Future of Mass Media… and My Role in It: sharing research notes 3 and discussion on Sustainable Media
第11回 Cycle 4: The Future of Mass Media… and My Role in It: sharing research notes 4 and discussion on AI's influence on society
第12回 Cycle 4: The Future of Mass Media… and My Role in It: sharing research notes 5; presentation planning and designing
第13回 Cycle 4: The Future of Mass Media… and My Role in It: presentation and peer-assessment.
第14回 Review of the semester, self-evaluation and class survey
授業時間外の学修の内容
その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
Students will be expected to do 2 hours or more preparation outside class each week, including finding sources of information, reading and listening, note-taking, writing, and/or preparing for presentations, and submit assignments as required by the teacher.
受講生は、クラスの授業以外で毎週2時間以上の予習をすることが求められます。ここで言う予習とは、リーディング、リスニンング、情報や資料収集、ノートテ―キングやライティング、プレゼンテーション準備、又はその他担当教員が指定した課題などを指します。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
平常点 | 100 | Grades are 100% determined by continuous assessment. Requirements to pass this course: no more than 3 absences, active participation in class activities, weekly preparation outside class, and timely completion of assignments. Further details will be provided by the teacher at the start of the semester. 成績は100%平常点で決まります。ただし単位を修得するには、特段の理由がない限り、学期中の欠席は3回を超えないこと、毎週授業外の準備を行うこと、さらに課題を全て指定された締め切りまでに仕上げることが必要です。詳細は学期の開始に担当教員が説明します。 |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/その他
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
The teacher will provide feedback on assignments, notes or other submitted materials. In class, you will also receive peer feedback from other students as you develop and share your research through the semester.
フィードバックとして教員が課題やノート等、提出物にコメントを書くことがあります。授業中、学生はリサーチで得たものをクラスメイトと共有し、フィードバックしてもらうこともあります。
アクティブ・ラーニングの実施内容
その他
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
Outside class students will do research on issues relating to the course theme that interest them. During class, in pairs and small groups, they will explain and discuss their research, as well as share their research through presenting and/or writing in different ways.
授業外では、本科目のテーマに関連する、自分が興味を持った諸問題についてリサーチしていただきます。授業中は、ペアか小さなグループの中で、そのリサーチについて説明し討論するとともに、最終的に自分のリサーチの全体像をプレゼンターションしたり書いたりして共有します。
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
Outside class, you will use online resources for doing research each week, and in each class you will use manaba, Google Drive, Google Docs, PowerPoint or other ICT tools to share and develop your work with others.
授業外の課題として、毎週リサーチにインターネットを使います。manaba、グーグルドライブ、グーグルドックス、パワーポイント等、さまざまなICTツールを活用して、授業中はリサーチの内容や課題をクラスメイトと共有することがあります。
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
There is no textbook for this course. The teacher will explain in class about online resources and other reference materials you will use.
ネット上のリサーチ資料及びその他参考資料については授業中に指示します。