シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語4・8 Inquiry-Based Interactive Learning (Extending)/英語(Ⅳ)・(Ⅷ) (Extending) | 2024 | 秋学期 | 水1 | 法学部 | ロナーガン ダーモット |
ロナーガン ダーモット |
1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
JU-EN1-004M,JU-EN2-008M
履修条件・関連科目等
This course is for students who want to use English to learn about legal, political, business and other issues.
本科目は、法律、政治、ビジネスなどについて、英語を使って学びたい学生を対象とします。
授業で使用する言語
その他
授業で使用する言語(その他の言語)
The main language used in this class is English. You should make an effort during class to communicate with the teacher and with other students in English as much as possible. However, you may also use Japanese when using English is especially difficult or when you want to clarify and/or confirm some information.
このクラスでは主に英語を使用します。授業中は先生や他の学生とできるだけ英語でコミュニケーションをとるように心がけてください。ただし、それが特に難しい場合や何か情報を確認したい時は日本語を使うこともできます。
授業の概要
Sustainable Development and Sustainable Living
Sustainable development and sustainable living refer to life in the present that does not damage the needs and opportunities of future generations. In this class, you will look at some important questions that sustainability raises about how to promote development as a long-term process. For example, can economic development be achieved without damaging the environment? In what ways does creating inclusive societies, by promoting the rights of women, ethnic minorities and disabled people, relate to sustainable development and living? How does investing in education for all children today lead to development tomorrow? In the class we will conduct research on both global and local projects that promote sustainability, such as the United Nations Sustainable Development Goals and smaller local programs to help improve sustainability in developing countries. We will also learn about different ways of trying to live sustainably, such as permaculture, off-the-grid living, and intentional communities. Working in research cycles of 4-6 weeks, you will read, make notes, discuss your research in pairs, and give presentations to small groups of other students.
持続可能な開発と生活
持続可能な開発と暮らしは、未来の世代の欲求と機会を損なわないような現在の生活のことです。この授業では、持続可能性によって生じる、長期のプロセスとしていかに発展・開発を推し進めるかといったことに関するいくつかの重要な問いに注目します。たとえば以下のような問いです。経済的発展は、環境を破壊せずに達成できるか。女性、少数民族、障害者の権利を推し進めることで包括的な社会を築くことは、持続可能な開発と暮らしといかなる点で関係しているか。今日のすべての子供の教育に投資することは、明日の発展にどうつながるか。この授業では、持続可能性を推し進めるグローバル的・地域的プロジェクト―国連の「持続可能な開発目標」や発展途上国における持続可能性の推進を助ける地域の小規模なプロジェクト―に関するリサーチを行います。また、完結自給型農業開発、電気等を使用しない暮らし、インテンショナル・コミュニティのような持続可能なさまざまな暮らし方についても学びます。そして、4―6週間の単位でリサーチを行い、それに関する文献を読み、ノートをとり、ペアでリサーチの成果について議論し、少人数のグループに対してプレゼンテーションを行います。
科目目的
The main objectives of this course are to help you
(1) use English to learn interactively with other students about issues relating to the theme of this course
(2) build your knowledge on topics and issues of interest to you
(3) share that knowledge interactively with other people
(4) develop your critical understanding of the world.
この授業の目的は以下の通りです。
(1)英語を使って、他の受講生と対話的に当該科目のテーマに関連する諸問題について学ぶこと
(2)興味関心に基づくトピックや社会問題についての知識を養うこと
(3)他の受講生と学んだ知識を積極的にシェアできるようになること
(4)世界で起きていることについて批判的に理解できるようになること。
到達目標
(1) Through this course you will learn about and explore issues relating to the theme of this course
(2) You will learn to do your own research through gathering information, making notes, and organizing information outside class.
(3) In class, you will learn how to share your research with others through explaining, discussing, and presenting your work in different ways.
(1) この授業では、当該科目のテーマに関連する諸問題について調べ学習をします。
(2) 自分のリサーチテーマに関連する情報を集め、ノートをとって、まとめるという作業を通して、リサーチの仕方を習得していきます。
(3) 自分のリサーチの内容について英語で説明・討論し、また、発表も行うなど、クラスメイトと共有する様々な方法を学びます。
授業計画と内容
Autumn Semester
第 1回 Course introduction and requirements, goal-setting, introduction to sustainable development and sustainable living issues; web-based research and websites; student choice of sustainable living issue
第2回 Cycle 3 sharing research notes 1: Basic information
第3回 Cycle 3 sharing research notes 2: Causes
第4回 Cycle 3 sharing research notes 3: Effects
第5回 Cycle 3 sharing research notes 4: Possible actions & solutions
第6回 Cycle 3 pair and small-group presentations
第7回 Cycle 3 reflection and self-evaluation/assessment; student interests and goal-setting for Cycle 4; student choice of sustainable development and sustainable living issue
第8回 Cycle 4 sharing research notes 1: Basic information
第9回 Cycle 4 sharing research notes 2: Case 1
第10回 Cycle 4 sharing research notes 3: Case 2
第11回 Cycle 4 sharing research notes 4: Possible actions & solutions
第12回 Cycle 4 pair and small-group presentations
第13回 Cycle 4 reflection and self-evaluation/assessment
第14回 Class survey and review of the semester
授業時間外の学修の内容
その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
Students will be expected to do 2 hours or more preparation outside class each week, including finding sources of information, reading and listening, note-taking, writing, and/or preparing for presentations, and submit assignments as required by the teacher.
受講生は、クラスの授業以外で毎週2時間以上の予習をすることが求められます。ここで言う予習とは、リーディング、リスニンング、情報や資料収集、ノートテ―キングやライティング、プレゼンテーション準備、又はその他担当教員が指定した課題などを指します。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
平常点 | 100 | Grades are 100% determined by continuous assessment. Requirements to pass this course: no more than 3 absences, active participation in class activities, weekly preparation outside class, and timely completion of assignments. Further details will be provided by the teacher at the start of the semester. 成績は100%平常点で決まります。ただし単位を修得するには、特段の理由がない限り、学期中の欠席は3回を超えないこと、毎週授業外の準備を行うこと、さらに課題を全て指定された締め切りまでに仕上げることが必要です。詳細は学期の開始に担当教員が説明します。 |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/その他
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
The teacher will provide feedback on assignments, notes or other submitted materials. In class, you will also receive peer feedback from other students as you develop and share your research through the semester.
フィードバックとして教員が課題やノート等、提出物にコメントを書くことがあります。授業中、学生はリサーチで得たものをクラスメイトと共有し、フィードバックしてもらうこともあります。
アクティブ・ラーニングの実施内容
その他
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
Outside class students will do research on issues relating to the course theme that interest them. During class, in pairs and small groups, they will explain and discuss their research, as well as share their research through presenting and/or writing in different ways.
授業外では、本科目のテーマに関連する、自分が興味を持った諸問題についてリサーチしていただきます。授業中は、ペアか小さなグループの中で、そのリサーチについて説明し討論するとともに、最終的に自分のリサーチの全体像をプレゼンターションしたり書いたりして共有します。
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
Outside class, you will use online resources for doing research each week, and in each class you will use manaba, Google Drive, Google Docs, PowerPoint or other ICT tools to share and develop your work with others.
授業外の課題として、毎週リサーチにインターネットを使います。manaba、グーグルドライブ、グーグルドックス、パワーポイント等、さまざまなICTツールを活用して、授業中はリサーチの内容や課題をクラスメイトと共有することがあります。
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
There is no textbook for this course. The teacher will explain in class about online resources and other reference materials you will use.
ネット上のリサーチ資料及びその他参考資料については授業中に指示します。