シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語4・8 Inquiry-Based Interactive Learning (Foundational)/英語(Ⅳ)・(Ⅷ) (Foundational) | 2024 | 秋学期 | 金3 | 法学部 | 澤田 初美 | サワダ ハツミ | 1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
JU-EN1-004M,JU-EN2-008M
履修条件・関連科目等
This course is for students who want to use English to learn about global issues.
本科目はグローバルな諸問題について英語を使って学びたい学生を対象とします。
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
The main language used in this class is English. You should make an effort during class to communicate with the teacher and with other students in English as much as possible. However, you may also use Japanese when using English is especially difficult or when you want to clarify and/or confirm some information.
このクラスでは主に英語を使用します。授業中は先生や他の学生とできるだけ英語でコミュニケーションをとるように心がけてください。ただし、それが特に難しい場合や何か情報を確認したい時は日本語を使うこともできます。
授業の概要
Introduction to Communication and Research / コミュニケーションとリサーチ 入門
In this course you will develop your confidence for communicating and expressing your ideas in English. You will also develop your ability to research and explain information clearly and use English to learn about global issues that interest you. In the first semester, you will use English to get to know other students, and talk about your own experiences and easy-to-read books. You will also do out-of-class listening practices to develop your English listening. In the second semester, you will develop your ability to read and make notes about different global issues. You will learn about these issues in 2 or 3 short research projects, where you explain, discuss and present in pairs and small groups. In both semesters, you'll have many chances to practice speaking English and develop your critical understanding of the world with other students.
この授業では、英語でコミュニケーションを行い自分の意見を表現することに自信をつけることを目的とする。また、リサーチをしてその情報を明確に説明する力をつけ、自分に興味のあるグローバルな問題について英語を使って学んでゆく。春学期には、英語を使って他の受講生と知り合い、自分の経験や平易な英語で書かれた本について語り合う。また、英語のリスニング力をつけるために、リスニングの練習という課題に取り組む。秋学期には、様々なグローバルな問題について本を読んでノートをとる力をつける。2ないし3回の短期のリサーチ・プロジェクトにおいてこうした問題について学び、ペアや少人数のグループで説明、議論、発表を行う。春学期、秋学期ともに他の受講生と英語を話す練習をし、世界について批判的に理解を深める機会が多数ある。
科目目的
The main objectives of this course are to help you
(1) use English to learn interactively with other students about news stories and global issues
(2) build your knowledge on topics and issues of interest to you
(3) share that knowledge interactively with other people
(4) develop your critical understanding of the world.
この授業の目的は以下の通りです。
(1)英語を使って、他の受講生と対話的に様々なニュースやグローバルな諸問題について学ぶこと
(2)興味関心に基づくトピックや社会問題についての知識を養うこと
(3)他の受講生と学んだ知識を積極的にシェアできるようになること
(4)世界で起きていることについて批判的に理解できるようになること。
到達目標
(1) Through this course you will learn about and explore news stories and global issues that interest you.
(2) You will learn to do your own research through gathering information, making notes, and organizing information outside class.
(3) In class, you will learn how to share your research with others through explaining, discussing, and presenting your work in different ways.
(1) この授業では、各自が興味を持ったニュースやグローバルな諸問題について調べ学習をします。
(2) 自分のリサーチテーマに関連する情報を集め、ノートをとって、まとめるという作業を通して、リサーチの仕方を習得していきます。
(3) 自分のリサーチの内容について英語で説明・討論し、また、発表も行うなど、クラスメイトと共有する様々な方法を学びます。
授業計画と内容
第1回 Autumn semester requirements, student interests and goal-setting for Cycle 2
第2回 Cycle 2 reading and listening on global issues: Basic information
第3回 Cycle 2 research on global issues: Local Everyday Impacts (A)
第4回 Cycle 2 research on global issues: Local Everyday Impacts (B)
第5回 Cycle 2 reading and listening on global issues: Making Connections
第6回 Cycle 2 reading and listening on global issues: Changes & Change-Makers
第7回 Cycle 2 pair and small-group presentations
第8回 Cycle 3 research on global issues: Basic information
第9回 Cycle 3 research on global issues: Local Everyday Impacts (A)
第10回 Cycle 3 research on global issues: Local Everyday Impacts (B)
第11回 Cycle 3 research on global issues: Making Connections
第12回 Cycle 3 research on global issues: Changes & Change-Makers
第13回 Cycle 3 pair and small-group presentations
第14回 Class survey and review of the semester
授業時間外の学修の内容
その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
Students will be expected to do 2 hours or more preparation outside class each week, including listening and reading, finding sources of information, note-taking, writing, and/or preparing for presentations.
受講生は、クラスの授業以外で毎週2時間以上の予習をすることが求められます。ここで言う予習とは、リーディング、リスニング、情報や資料収集、ノートテ―キングやライティング、プレゼンテーション準備などを指します。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
平常点 | 100 | Grades are 100% determined by continuous assessment. Requirements to pass this course: no more than 3 absences, active participation in class activities, weekly preparation outside class, and timely completion of assignments. Further details will be provided by the teacher at the start of the semester. 成績は100%平常点で決まります。ただし単位を修得するには、特段の理由がない限り、学期中の欠席は3回を超えないこと、毎週授業外の準備を行うこと、さらに課題を全て指定された締め切りまでに仕上げることが必要です。詳細は学期の開始に担当教員が説明します。 |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/その他
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
The teacher will provide feedback on assignments, notes or other submitted materials. In class, you will also receive peer feedback from other students as you develop and share your research through the semester.
フィードバックとして教員が課題やノート等、提出物にコメントを書くことがあります。授業中、学生はリサーチで得たものをクラスメイトと共有し、フィードバックしてもらうこともあります。
アクティブ・ラーニングの実施内容
その他
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
Outside class students will listen to news stories, read e-books, and do research on global issues that interest them. During class, in pairs and small groups, they will explain and discuss their research, as well as share their research through presenting and/or writing in different ways.
授業外では、受講生は自分が興味を持ったニュースや電子書籍を読解し、グローバルな諸問題についてリサーチします。授業中は、ペアか小さなグループの中で、そのリサーチについて説明し討論するとともに、最終的に自分のリサーチの全体像をプレゼンターションしたり書いたりして共有します。
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
Outside class, you will use online resources for listening, reading, and doing research each week, and in each class you will use manaba, Google Drive, Google Docs, PowerPoint or other ICT tools to share and develop your work with others.
授業外の課題として、毎週リサーチ・リスニング・リーディングにインターネットを使用します。manaba、グーグルドライブ、グーグルドックス、パワーポイント等、さまざまなICTツールを活用して、授業中はリサーチの内容や課題をクラスメイトと共有することがあります。
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
There is no textbook for this course. The teacher will explain in class about online resources and other reference materials you will use.
ネット上のリサーチ資料及びその他参考資料については授業中に指示します。
その他特記事項
参考URL
Resources for Introduction to Communication and Research
https://sites.google.com/g.chuo-u.ac.jp/icr-resources/home
Resources for Global Issues
https://sites.google.com/g.chuo-u.ac.jp/global-issues-resources/home
+30 Resources for Global Issues
https://sites.google.com/g.chuo-u.ac.jp/30-resources-for-global-issues/home