シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語(c)Ⅱ(INT) | 2024 | 秋学期 | 金1 | 商学部 | 栗原 文子 | クリハラ フミコ | 1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
CM-EN2-26XL
履修条件・関連科目等
2019年度以降入学生対象の自動登録科目です。
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
Students will undertake various integrated activities using English to improve their speaking, listening, reading and writing skills comprehensively. All class activities are conducted in English.
科目目的
This is an advanced English course,positioned as a global subject in the curriculum. Students who are enrolled in this course should already have relatively high proficiency in English and aim to use their language skills in various academic and business settings.
Specifically, they will focus on the following:
1. familiarizing themselves with how English is used in the real world.
2. using English effectively to present and discuss ideas.
3. promoting their intercultural understanding to become a better communicator.
到達目標
By the end of this course, you should be able to:
1. develop communication skills needed in order to work effectively with people whose personality or culture may be different from you.
2. develop business skills needed in different business situations such as presentations and discussions.
3. develop writing skills in both academic and business settings.
授業計画と内容
Week 1-2: Introduction to Business Communication
Introduction to the course and syllabus overview
Basic business vocabulary and phrases
Cultural aspects in business communication: Japanese vs. Western practices
Week 3-4: Business Correspondence and Email Writing
Formal and informal email writing styles
Structuring emails: inquiries, responses, and making requests
Politeness strategies in English business correspondence
Week 5-6: Business Meetings and Presentations
Language for meetings: expressing opinions, agreement, disagreement
Giving effective presentations: structuring content, visual aids, and delivery
Role-plays: conducting and participating in meetings
Week 7-8: Negotiation and Business Etiquette
Vocabulary for negotiation and persuasion
Cross-cultural negotiation skills: understanding differences
Business etiquette in international settings
Week 9-10: Case Studies
Analyzing case studies and presenting findings
Listening exercises on business-related topics and discussions
Week 11-12: Interview Skills and Final Projects
Interview preparation: mock interviews, common questions, and answers
Final projects: Students prepare and present a business proposal or project
Week 13-14:Review and feedback on language proficiency and business communication skills
Assessment and Evaluation:
Resources:
Business English materials and online resources
Authentic business documents and case studies
TED Talks, and articles related to business and culture
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出/その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
担当教員によって指定された教科書の該当ページについて予習・復習をしておく。
これに加えて、毎回課される小テストの範囲についても予習しておくこと。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
1時間
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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期末試験(到達度確認) | 30 | テキストの内容把握に関する問題、エッセイライティングのタスクを課し、評価します。 |
平常点 | 40 | 授業中積極的に発言し、課題に取り組んでいるかという観点で評価します。 |
その他 | 30 | グループプレゼンテーションを評価します。 |
成績評価の方法・基準(備考)
英語を使ってビジネスを行うために必要な言語的、文化的な知識を理解したうえで、教材に含まれる言語活動を行い、自分のアイディアを英語で効果的に書いたり、プレゼンできるかどうかを評価します。
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
To be announced by the instructor.
その他特記事項
ソフトウェアの使用なし