シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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米文学研究(現代Ⅱ)A | 2024 | 前期 | 月4 | 文学研究科博士課程前期課程 | デール、ジョシュア ポール | デール、ジョシュア ポール | 1年次配当 | 2 |
科目ナンバー
LG-EX5-115L
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This course concerns the history and development of the American cute aesthetic. We will
explore the late-nineteenth and early-twentieth century rise of the cute aesthetic in American culture. We will also explore different academic theories explaining this rise. In addition, the historical connections between Japanese kawaii and American cute will be examined.
科目目的
This course requires the close analysis of some rather difficult academic texts. It focuses on theoretical texts in order to build skills needed to comprehend and discuss such texts. In addition, we will explore transnational cultural flows between the United States and Japan.
到達目標
Students will improve critical thinking and reading skills, as well as oral discussion / presentation skills and English ability.
授業計画と内容
1. History of the American cute aesthetic
2. History of the American cute aesthetic, part 2
3. Theories of cute Part 1, Konrad Lorenz, Mickey Mouse and teddy bears
4. Theories of cute: Part 2, comparison to “kawaii”
5. Excerpts from Sianne Ngai, “Our Aesthetic Categories”
6. Excerpts from Sianne Ngai, “Our Aesthetic Categories”, day 2.
7. Oral presentations, day 1
8. Oral presentations, day 2
9. Kawaii in American culture
10. Kawaii in American culture, part 2
11. Discussion of excerpts from Simon May, The Power of Cute
12. Discussion of excerpts from Simon May, The Power of Cute, day 2
13. Workshop for final reports
14. Last lecture summarizing the historical development of the cute and kawaii aesthetics, plus discussion.
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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レポート | 60 | The final report (length 4,000 words) must include an original argument. Reports will be evaluated on clear and logical structure and content. |
平常点 | 40 | 15% Short assignments, 25% oral presentation(s) |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
Texts will be provided by the instructor.