シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
企業経済論 | 2024 | 後期 | 火1 | 総合政策研究科博士課程前期課程 | 本庄 裕司 | ホンジョウ ユウジ | 1年次配当 | 2 |
科目ナンバー
PG-EG5-201L
履修条件・関連科目等
Students require a basic knowledge of Microeconomics and Econometrics (undergraduate level).
授業で使用する言語
日本語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
The purpose of this course is to study the behavior, strategy, and performance of firms, based on Microeconomics.
This class is conducted in Japanese, but handouts and textbooks are written in English.
講義は日本語で行いますが,授業中の配布資料およびテキストはすべて英語となります.
科目目的
I provide knowledge and skills about Business Economics.
到達目標
I expect that students read and write academic papers through the course in the field of Business Economics.
授業計画と内容
(1) Course Guidance
(2) Basic Microeconomic Principles (Chapter 1)
- Cost functions
- Price elasticity of demand
- Marginal revenue
- Game theory
(3) Economies of Scale and Scope (Chapter 2)
- Economies of scale
- Economies of scope
(4) Economies of Scale and Scope (Chapter 2)
- Learning curve
(5) Competitors and Competition (Chapter 8)
- Market structure
- Perfect competition
- Monopoly
(6) Competitors and Competition (Chapter 8)
- Cournot quantity competition
- Bertrand price competition
(7) Strategic Commitment (Chapter 9)
- Commitment
- Strategic commitment and competition
(8) Strategic Commitment (Chapter 9)
- Flexibility
(9) The Dynamics of Pricing Rivalry (Chapter 10)
- Dynamic pricing rivalry
- Fork theorem
- Sustainability of cooperative pricing
- Quality competition
(10) Entry and Exit (Chapter 11)
- Entry and exit decisions
- Barriers to entry
(11) Entry and Exit (Chapter 11)
- Limit pricing
- Predatory pricing
- Capacity expansion
(12) Entry and Exit (Chapter 11)
- Exit-promoting strategies
- Evidence on entry-deterring behavior
(13) Industry Analysis (Chapter 12)
- Performing a Five-Forces Analysis
(14) Industry Analysis (Chapter 12)
- Coopetition and the value net
- Applying the five forces
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
Students are required to prepare for the class by reading the textbook.
Without reading the textbook (or reading assignment), students cannot participate in the class.
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
中間試験 | 10 | Quiz I will ask students whether they have the basic knowledge of microeconomics. |
レポート | 40 | Homework (about 2-4 times) I will ask students to understand reading assignments (usually, research papers). |
平常点 | 50 | Class participation I will ask students to better understand each topic of business economics and to reply to my questions about the textbook. |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/その他
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
I provide office hour to answer the questions of students.
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
I will provide hand-outs through the manaba. Students must submit homework through the manaba.
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
I am also a research fellow of a public research institute to consider public policies in the field of business economics.
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
Besanko, D., Dranove, D., Shanley, M., Schaefer, S. (2013) Economics of Strategy, Sixth Edition. Wiley.