シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英文専門演習(2)(4) | 2024 | 後期 | 水5 | 文学部 | デール、ジョシュア ポール | デール、ジョシュア ポール | 3年次配当 | 2 |
科目ナンバー
LE-EX3-B108,LE-EX4-B114
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
In this class we will study the history and development of the American cute and Japanese kawaii aesthetics and the popularity of kawaii in the United States. The textbook for the class will be Irresistible: How Cuteness Wired our Brains and Conquered the World.
Examples of literary works that may be discussed in this class include Frank L. Baum’s The Wizard of Oz, Shirley Temple films, Helen Bannerman's Little Black Sambo (1899, early animation including Disney, etc.
In the class, students can select topics according to their individual interests, which can be different than the works mentioned above. Students will give presentations and lead discussions on them. Specific guidance on how to conduct research and write a thesis will be given.
科目目的
The purpose is to familiarize students with the structure of academic essays through attaining critical thinking and writing skills. Students will explore their own interests and present their research to the class.
到達目標
The goal is to acquire the critical thinking and writing skills needed to complete a graduation thesis.
授業計画と内容
1. Introduction
2. Nineteenth-century American cute culture: baby shows and child weddings
3. Theories of cute, day 2, comparison to Japanese kawaii.
4. The “New Kid” image of the early twentieth century
5. Innocence and race: Shirley Temple and The Wizard of Oz.
6. Blackface minstrelsy and cuteness: Helen Bannerman: Little Black Sambo (1899)
7. Oral presentations, day 1
8. Oral presentations, day 2
9. Newspaper and periodical illustrations and cartoons
10. Animal cuteness/innocence and early animation
11. Animal cuteness/innocence and early animation, day 2
12. The evolution of doll cuteness: Kewpie dolls and teddy bears
13. Workshop for final report
14. Last lecture summarizing the historical development of the cute and kawaii aesthetics, plus discussion.
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
レポート | 60 | The final report must include an original argument. Reports will be evaluated on clear and logical structure and content. |
平常点 | 25 | Oral presentation(s) |
その他 | 15 | Short writing assignments |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
The textbook for the class is available at the student co-op.
Dale, Joshua Paul. Irresistible: How Cuteness Wired our Brains and Conquered the World. Profile Books. 2023. London, UK. ISBN 1800818254
Other texts will be uploaded to manaba.