シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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現代アメリカ小説(2) | 2024 | 後期 | 月3 | 文学部 | デール、ジョシュア ポール | デール、ジョシュア ポール | 2~4年次配当 | 2 |
科目ナンバー
LE-LT2-B308
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
In this course we will discuss the differences in the image of robots and artificial intelligence (AI) between the United States and Japan. We will read three science fiction stories: Sarah Pinsker, “Bigger Fish,” Vina Jie-Min Prasad, "A Guide for Working Breeds" and Alastair Reynolds, "Polished Performance". Analyzing the image of robots and AI in the United States will enable us to analyze broad themes connected to American culture. The class will focus on student presentations and discussion.
科目目的
The aim of this course is to improve students’ ability to analyze both literature and culture. We will study how literature address questions such as what it means to be human.
到達目標
Students will improve their English ability, critical thinking and oral discussion / presentation skills. They will also learn how to critically analyze literary texts.
授業計画と内容
1. Introduction
2. Laws of Robotics: Isaac Asimov vs. Tezuka Osamu
3. Lecture/discussion on the image of robots and AI in the USA and Japan
4. Sarah Pinker, “Bigger Fish”
5. Sarah Pinker, “Bigger Fish”
6. Vina Jie-Min Prasad, “A Guide for Working Breeds”
7. Vina Jie-Min Prasad, “A Guide for Working Breeds”
8. Vina Jie-Min Prasad, “A Guide for Working Breeds”
9. Oral presentations, day 1
10. Alastair Reynolds, “Polished Performance”
11. Alastair Reynolds, “Polished Performance”
12. Alastair Reynolds, “Polished Performance”
13. Emotion modeling in real robots: aibo and LOVOT
14. Last lecture and course conclusion
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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レポート | 60 | The final report must include an original argument. Reports will be evaluated on clear and logical structure and content. |
平常点 | 25 | Oral presentation(s) |
その他 | 15 | Short writing assignments |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
Texts will be handed out by the instructor.