シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
アメリカ文学特殊研究(1) | 2024 | 前期 | 月2 | 文学部 | デール、ジョシュア ポール | デール、ジョシュア ポール | 2~4年次配当 | 2 |
科目ナンバー
LE-EX2-B309
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This course will investigate how Japanese American identity has transformed across different generations. More broadly, it considers what it means to be “American” in a multicultural society. We will read two graphic novels written by Japanese Americans from different generations: They Called Us Enemy by George Takei and Himawari House by Harmony Becker.
Each week a small group of students will begin the class by giving a short presentation and leading the discussion of the reading assignment for that week. We will read both novels at the same time. Every class will begin with a student presentation on each book. In addition, we will read and discuss a few academic articles on Japanese American history.
科目目的
The purpose of this course is to learn about the history of Japanese Americans and issues surrounding their presence and participation in multicultural America. Students will improve both their ability to make presentations in English and their critical thinking skills.
到達目標
Students will improve their English ability, critical thinking and oral discussion / presentation skills. They will also learn how to critically analyze literary texts.
授業計画と内容
1. Introduction
2. Himawari House (HH) chapters 1-2; They Called Us Enemy pp. 1-20
3. HH chapters 3-4; Enemy pp. 21-40
4. HH chapters 5-6; Enemy pp. 41-60.
5. HH chapters 7-8; Enemy pp. 61-80.
6. HH chapters 9-10; Enemy pp. 81-100.
7. HH chapters 11-12; Enemy pp. 101-120.
8. HH chapters 13-14; Enemy pp. 121-140.
9. HH chapters 15-16; Enemy pp. 141-160.
10. HH chapters 17-18; Enemy pp. 161-180.
11. HH chapters 19-21; Enemy pp. 181-205.
12. Discussion of final reports
13. Discussion of final reports, day 2
14. Final lecture and discussion on the theme of ethnicity in multicultural societies.
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
レポート | 60 | The final report must include an original argument.Reports will be evaluated on clear and logical structure and content. |
その他 | 25 | Oral presentation(s) |
15 | Short written assignments |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
The following books are available at the student co-op:
Becker, Harmony. Himawari House. First Second Books. 2021. New York. ISBN 125023557X
Takei, George. They Called Us Enemy. Top Shelf Productions. 2019. Marietta, Georgia. ISBN 1603094504