シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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Linguistics for Communication | 2024 | 前期 | 月2 | 文学部 | 浜田 啓志 | ハマダ タカシ | 1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
LE-LG1-SE15
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
Students will learn the basic ideas of English phonetics, phonology and pragmatics by participating in intensive exercises.
科目目的
Part of a two-course series, along with Grammar for Communication, this course draws on the study of linguistics to help students develop communication skills in English. Building on the centrally important relationship in linguistics between sound and meaning, the course teaches students about aspects of language use that lie beyond the grammar and vocabulary and applies principles of English phonology and English pragmatics to English communication.
到達目標
Students will develop improved pronunciation through an understanding of distinctive features, syllables, stress, and intonation and improved communicative effectiveness through an understanding of deixis, presupposition, implicature, speech acts and politeness. Students will learn to apply their own theoretical understanding to practical experience through extensive classroom exercises.
授業計画と内容
※ 本授業は対面形式で行います。
Week 1 Introduction: what is linguistics?
Week 2 Syntax, semantic, and pragmatics
Week 3 Deictic expressions
Week 4 Reference and inference
Week 5 Presupposition & entailment
Week 6 Cooperation principle
Week 7 Implicature
Week 8 Articulation & co-articulation
Week 9 Phonemes, allophones, free variations
Week 10 Speech acts
Week 11 Speech events
Week 12 Politeness & interaction
Week 13 Conversation & preference structure
Week 14 Summary
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
It is requested that students come to class well prepared; they are required to read the assigned part of the textbook beforehand.
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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期末試験(到達度確認) | 40 | Final Exam |
平常点 | 40 | Mini Exams |
その他 | 20 | Weekly Assignments |
成績評価の方法・基準(備考)
Two-thirds attendance is necessary to pass the course.
30 minutes late will be counted as absent.
Two times late (more than 15 minutes) will be counted as absent.
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
Feedbacks will be provided both during class and on manaba.
アクティブ・ラーニングの実施内容
実施しない
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
"Tests" (テスト) "Surveys" (アンケート), and "Tutoring Collections" (個別指導) on manaba will be used.
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
Materials will be distributed in each lesson.
< References >
Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Clark, B. (2021). Pragmatics: The Basics. Routledge.