シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語表現演習2 | 2024 | 後期 | 水5 | 理工学部 | マックルー パトリック | マックルー パトリック | 1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
SE-EN1-EA02
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This is an intermediate to advanced 4-skill course focusing particularly on academic speaking and listening with the additional goal of improving performance on the TOEIC test. Students will continue to improve their communication skills by collaborating with each other in pairs and groups on projects and tasks. They will listen to academic talks about social and global issues and respond actively by giving summaries, expressing opinions, and making presentations. They will also gain practice in completing TOEIC exercises, with a particular focus on the listening sections of the test. They will build up their knowledge of vocabulary both for use on the test and general situations.
英語表現演習2(S)は学科混合の選抜クラスで、英語4技能、特にアカデミックなスピーキング・リスニング能力の育成を目指す。また、TOEICテストでの高得点取得も目指す。この授業では、ペア・グループワークでプロジェクトや課題に協働して取り組むことでコミュニケーション能力をさらに向上させる。要約作成、意見表明、そしてプレゼンテーションを行うことによって、社会問題やグローバルな問題についてのアカデミックなトークを聞き、それに積極的に応答するという課題に取り組む。また、TOEIC課題のうち特にリスニングセクションの課題に取り組む。加えて、TOEICや日常場面にて使用される語彙の知識を補強する。
科目目的
This course will help students to improve their academic speaking and listening skills. It will also give them opportunities to carry out TOEIC exercises.
英語表現演習2(S)では、アカデミックなスピーキング・リスニング能力を育成することを目的とする。また、TOEIC受験に向けた演習も行い、学生をサポートする。
到達目標
Students should be able to:
1. Understand and respond to academic talks and lectures about social and global issues.
2. Give summaries, express opinions and make presentations.
3. Improve their performance on the TOEIC test.
英語表現演習2(S)を通して、学生は以下のことが可能になることが期待される。
1.社会問題やグローバルな問題に関するアカデミックなトークや講義を理解し、それに応答することができる。
2.要約作成、意見表明、プレゼンテーションを実施することができる。
3.TOEICテストで高得点取得を目指すことができる。
授業計画と内容
Week 1 Introduction to the syllabus, general TOEIC practice questions, review of strategies
Week 2 Unit 15: Listening carefully to every detail/Presentations and Discussion
Week 3 Unit 16: Becoming familiar with time and location structures/Presentations and Discussion
Week 4 Unit 17: Using vocabulary clues to infer meaning/Presentations and Discussion
Week 5 Unit 18: Becoming familiar with restatements/Presentations and Discussion
Week 6 Unit 22: Listening for correct prepositions/Presentations and Discussion
Week 7 Unit 23: Becoming familiar with offers, requests, and opinions/Presentations and Discussion
Week 8 Unit 24: Becoming familiar with polite ways of saying "no"/Presentations and Discussion
Week 9 Unit 25: Becoming familiar with "how" and "why" restatements/Presentations and Discussion
Week 10 Presentation Preparation
Week 11 TOEIC Reading Test Practice
Week 12 Presentations
Week 13 Presentations
Week 14 TOEIC Listening Test Practice
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
Students should be prepared for class discussion. Students can also make use of the internet to further practice outside of class.
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
平常点 | 30 | Participation |
その他 | 70 | Individual Presentation 10% Group Presentation 30% Assignments 30% |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
Textbook: Trew, G. Tactics for TOEIC Listening and Reading Test. Oxford. ISBN: 978-019-4529532
その他特記事項
Students need to bear in mind that classroom participation is important.
参考URL
https://www.iibc-global.org/english/toeic/test/lr/about/format.html