シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語講読演習3 | 2024 | 前期 | 木1 | 理工学部 | 杉田 幹彦 | スギタ ミキヒコ | 2年次配当 | 1 |
科目ナンバー
SE-EN2-EA09
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This is an academic reading course. The aim of the course is to develop the ability to comprehend and respond to topics that include general issues of science, technology and the environment. Students will build up important vocabulary and grammatical structures related to the topics they study, allowing them to read relatively complex texts smoothly and accurately. They will practice close reading techniques for detailed understanding and work on skills for speed reading, such as skimming and scanning. They will also respond to the articles they read by summarizing, analyzing and discussing what they have read.
英語講読演習3では、1年次の英語講読演習1・2に引き続き、英語でのアカデミック・リーディングの能力をさらに展開することを目指す。この授業では、主に科学、技術、環境の一般的な問題を含むトピックに関する理解を深め、自分の意見を表明する能力を高める。また、取り扱うトピックに関連する重要な語彙や文法の知識を補強し、比較的複雑な文章を大きくつまずくことなく正確に読む能力の向上も図る。加えて、1年次に学んだ文章の精読方法や速読方法―例えば、スキミングやスキャニング―や読んだ文章に対する要約作成、分析や議論を通した意見表明についても、より発展的な演習を行う。
科目目的
In this course, students will develop their understanding of topics that include general issues of science, technology and the environment.
英語講読演習3では、主に科学、技術、環境の一般的な問題を含むトピックに関する読解能力をさらに高めることを目的とする。
到達目標
Students should be able to:
1. Read relatively complex texts that include issues in science, technology and the environment.
2. Understand a range of vocabulary and grammatical structures related to the topics they study.
3. Respond to articles through summarizing and discussion.
英語講読演習3を通して、学生は以下のことが可能になることが期待される。
1.科学、技術、環境の諸問題を含む比較的複雑な文章を読解することができる。
2.取り扱うトピックに関連する幅広い語彙や文法を理解することができる。
3.要約や議論を通して、科学、技術、環境の諸問題を含む文章への意見を表明することができる。
授業計画と内容
1.
Course Introduction
Skills and Strategies 1. Vocabulary: Understanding Vocabulary in Context
Skills and Strategies 2. Reading Skills: Finding Main Ideas
Unit1 Reading 2. "Technology and News Media" (The History of Electronic Media)
Tasks, Critical Thinking (Analyzing Information), Making Connections (Word Repetition), Assignments
2.
Skills and Strategies 4. Reading Skills: Finding Supporting Details
Unit 2 Reading 4. "Digital Skills and Digital Divide" (Skills for the Twenty-First Century)
Tasks, Critical Thinking (Personalizing), Making Connections (Pronoun Connectors), Assignments
3.
Skills and Strategies 5. Vocabulary: Numbers
Skills and Strategies 6. Reading Skills: Graphs and Charts
Unit 3 Reading 1. "Reading Graphs and Tables with Numbers" (Supply and Demand in the Global Economy)
Tasks, Critical Thinking (Clarifying Concepts), Assignments
4.
Unit 3 Reading 3. "Information and Communication Techonology is the Key to the Future Prosperity" (Communication Technology in Business)
Tasks, Critical Thinking (Synthesizing), Assignments
Skills and Strategies 7. Vocabulary: Collocations
5.
Unit 3 Reading 4. "Sustainable Products and the Environment" (Business and Sustainability)
Tasks, Critical Thinking (Understanding Point of View), Making Connections (Cause-and-Effect Connectors), Assignments
6.
Unit 4 Reading 1. "Life Expectancy and Fertility Rate" (Population Trends)
Tasks, Critical Thinking (Applying Information), Assignments
7.
Skills and Strategies 8. Reading Skills: Scanning for Specific Information
Unit 4 Reading 3. "What Percentage of the World's Population Lives in Urban Areas?" (The Growth of Cities)
Tasks, Critical Thinking (Applying Information), Assignments
8.
Unit 4 Reading 4. "Social and Environmental Challenges; Environmentally Smart Cities" (Challenges Facing the World’s Cities)
Tasks, Critical Thinking (Analyzing Information), Making Connections (Contrast Connectors), Assignments
9.
Skills and Strategies 9. Vocabulary: Vocabulary Study
Unit 5 Reading 1. "Functionality, Usability, and the Emotional Response" (The Design of Everyday Objects)
Tasks, Critical Thinking (Personalizing), Assignments
10.
Skills and Strategies 10. Reading Skills: Taking Notes
Unit 5 Reading 2. "Ergonomics: Science of Designing Objects and Equipment"
Tasks, Critical Thinking (Applying Information)
11.
Unit 5 Reading 3. "Using Three-Dimensional Space" (The Design of Living Spaces)
Tasks, Critical Thinking (Exploring Opinions), Making Connections (Repetition, Pronoun, etc. ), Assignments
12.
Skills and Strategies 11. Vocabulary: Collocations
Unit 6 Reading 1 "Brain Development and Function"
Tasks, Critical Thinking (Clarifying Concepts)
13.
Skills and Strategies 12. Reading Skills: Preparing for a Reading Test
Unit 6 Reading 2. "Anatomy of a Teenager's Brain" (The Teenage Brain)
Tasks, Critical Thinking (Analyzing Information), Assignments
14.
Unit 6 Reading 4. "Addiction and the Brain"
Tasks, Critical Thinking (Applying Information), Making Connections (Cause-and-Effect, Contrast, etc. )
授業時間外の学修の内容
授業終了後の課題提出/その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
宿題としての課題が指示された場合は必ず期限内にmanabaより解答を提出すること。その他、授業の復習をしっかり行うこと。具体的には、授業で読んだテクストの読み直しやテキスト付属のcodeからダウンロードしたリスニング教材による学習、及びreading skillsやvocabulary developmentの復習を行うこと。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
平常点 | 100 | 授業中の取り組み状況、授業中の課題(小テストを含む)と宿題の課題への取り組み状況及び得点を重視して評価する。 |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
その他
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
英文テクストに主体的に取り組み、内容の解釈や要約、内容に対する疑問点の指摘、トピックについての自分の意見の表明及び意見交換等を行う。
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
授業中の課題や小テスト及び授業時間外の学修の解答提出でmanabaを使用する。授業中にmanabaで解答できる機器を準備して来ること。
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
(テキスト)
Authors: Jo McEntire, Jessica Williams
Textbook: Making CONNECTIONS 2 Second Edition
Publisher: Cambridge University Press
Second Edition: 2013
ISBN: 978-1-108-65782-2