シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語表現演習3 | 2024 | 前期 | 火5 | 理工学部 | グルーバー アネッテ ミヒャエラ |
グルーバー アネッテ ミヒャエラ |
2年次配当 | 1 |
科目ナンバー
SE-EN2-EA03
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This is an intermediate to advanced 4-skill course focusing particularly on academic speaking and listening with the additional goal of improving performance on the TOEIC test. Based on topics that include general issues of science, technology and the environment, students will listen to short and extended talks, understanding both the main idea and specific details. They will respond to listening extracts by sharing information, giving opinions, and making presentations. They will also gain practice in completing TOEIC exercises, with a particular focus on the listening sections of the test. They will build up their knowledge of vocabulary both for use on the test and general situations.
英語表現演習3(S)は学科混合の選抜クラスで、英語4技能、特にアカデミックなスピーキング・リスニング能力の育成を目指す。また、TOEICテストでの高得点取得も目指す。この授業では、主に科学、技術、環境の一般的な問題を含むトピックに関して、主題や詳細情報を理解しながら、短いトークや長いトークを聞き取る練習をする。そして、聞き取ったリスニング内容に対して、学生同士の情報共有、意見交換、プレゼンテーションによって応答するという課題に取り組む。また、TOEIC課題のうち特にリスニングセクションの課題に取り組む。加えて、TOEICや日常場面にて使用される語彙の知識を補強する。
科目目的
This course will help students to improve their academic speaking and listening skills. It will also give them opportunities to carry out TOEIC exercises.
英語表現演習3(S)では、アカデミックなスピーキング・リスニング能力を育成することを目的とする。また、TOEIC受験に向けた演習も行い、学生をサポートする。
到達目標
Students should be able to:
1. Understand main ideas and specific details from talks about science, technology and the environment.
2. Share information, give opinions and make presentations.
3. Improve their performance on the TOEIC test.
英語表現演習3(S)を通して、学生は以下のことが可能になることが期待される。
1.科学、技術、環境に関するトークの主題と詳細情報を理解することができる。
2.学生同士の情報共有、意見交換、プレゼンテーションを実施することができる。
3.TOEICテストで高得点取得を目指すことができる。
授業計画と内容
1. Orientation and introduction Introducing yourself
2. Eating in ... and out Present simple and continuous
3. How to structure a presentation A restaurant I recommend
4. Modern families Future forms
5. A description of a person Writing an email describing a friend
6. Practical English Reacting to what people say
7. Spending money Present perfect
8. Changing lives Writing an informal email to say thank you
9. Survive the drive Comparatives and superlatives
10. Men, women, children Articles a/an, the, no article
11. A difficult celebrity Give your opinion about something
12. Bad manners? Obligation and prohibition
13. Yes, I can Ability and possibility
14. Course summary
授業時間外の学修の内容
その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
You will be expected to complete homework assignments and prepare for tests
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
平常点 | 35 | You are expected to do your weekly assignments, be prepared for the class and actively participate in the classroom discourse. |
その他 | 65 | There will be quizzes on grammar and TOEIC listening as well as presentations |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
Christina Latham-Koenig, Clive Oxenden, Jerry Lambert
English File Intermediate Student's Book fourth edition
Oxford University Press