シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語(2b)Ⅱ | 2024 | 後期 | 水3 | 総合政策学部 | 矢崎 真紀 | ヤザキ マキ | 2年次配当 | 1 |
科目ナンバー
PS-EN2-0004
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
The Reading Focus courses teaches deep English reading and skills, with an emphasis on the logical structure of texts. Students are taught how to understand and use written information in a logical and accurate way. Higher-level students are also taught problem-solving skills relevant to the field of global Sustainable Development Goals (SDGs) and exploring ways to solve them.
The 17 UN Sustainable Development Goals are:
- No poverty
- Zero hunger
- Good health and well-being
- Quality education
- Gender equality
- Clean water and sanitation
- Affordable and clean energy
- Decent work and economic growth
- Industry, innovation, and infrastructure
- Reduced inequalities
- Sustainable cities and communities
- Responsible consumption and production
- Climate action
- Life below water
- Life on land
- Peace, justice, and strong institutions
- Partnerships for the goals
科目目的
This course focuses on input: how students understand written information in English.
This involves understanding the meaning of words, phrases, and sentences. Furthermore, it involves understanding how those words, phrases, and sentences fit together to form the overall meaning of paragraphs and longer texts.
As with the companion course Performance Focus for SDGs, readings in the course will be on themes relevant to SDGs, and the course will also include SDG-themed activities and projects which extend over several weeks.
到達目標
By the end of the course, students will have improved their ability to read texts in a deep, logical, and comprehensive way. They will have read a variety of types and genres of texts (some of which the students may have themselves selected through basic research exercises) relevant to SDGs, and will understand the meaning of SDGs, their interconnections, and their importance in the modern world.
They will also have had extensive practice in responding analytically to their readings through summary and report writing, problem-solving exercises, and opinion-based writing.
授業計画と内容
第01回 Unit 8: Industry, Innovation and Infrastructure
第02回 Additional Reading and Discussion (1)
第03回 Unit 9: Sustainable Cities and Communities
第04回 Additional Reading and Discussion (2)
第05回 Unit 10 : Responsible Consumption and Communities
第06回 Additional Reading and Discussion (3)
第07回 Unit 11: Climate Action
第08回 Additional Reading and Discussion (4)
第09回 Unit 12: Life Below Water
第10回 Additional Reading and Discussion (5)
第11回 Unit 13: Peace, Justice and Strong Institutions
第12回 Additional Reading and Discussion (6)
第13回 Unit 14: Partnerships for the Goals 4:
第14回 Additional Reading and Discussion (7)
*授業スケジュールは変更する場合があります。
授業時間外の学修の内容
授業終了後の課題提出/その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
レポート | 40 | SDGsに関連する内容のレポートを出題します。 |
平常点 | 60 | (1) 授業への参加度 20% 指示への応対、演習や活動に取り組む姿勢を基準とします。 (2) 課題提出 40% manabaやGoogle Formsでの課題の取り組み状況を基準とします。 |
成績評価の方法・基準(備考)
*各学期において欠席4回以上で単位取得不可となります。
The percent of S grade in this class: 20-30%
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
反転授業(教室の中で行う授業学習と課題などの授業外学習を入れ替えた学習形式)/ディスカッション、ディベート/グループワーク
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
クリッカー/その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
授業支援システム「manaba」を利用し、授業についての情報やリソース(教材、配布資料)の共有、課題提出、提出物の集約、受講生への個別連絡などを行う。
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
テキスト
笹島茂他『CLIL 英語で考えるSDGs』三修社 2021年
ISBN: 978-4-384-33504-0
*前期から継続使用
その他特記事項
Instructor’s name:YAZAKI Maki
Semester:second semester
Course name:READING FOCUS for SDGs Ⅱ2
Group level:C Class:C1 Year:2
この科目はライブ型オンライン授業として実施します。