シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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Grammar for Communication(2) | 2024 | 後期 | 水2 | 文学部 | 北原 賢一 | キタハラ ケンイチ | 1年次配当 | 1 |
科目ナンバー
LE-EN1-B102
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
The main objective of this course is for students to improve their English proficiency to communicate using grammatically correct simple and complex sentence structures. The instructor helps them develop English grammar and communication skills they need in a variety of situations in daily and professional life. The textbook we use consists of 142 units, each of which concentrates on a particular basic point of English grammar. It seems impossible to deal with all of them in only 28 lessons, so this course will choose from 142 units especially important units for students majoring in English. Each unit is composed of two facing pages. On the left-hand page explanations and examples are shown, whereas on the right-hand page various exercises are given. Students are required to read & understand the explanations and the examples of at least 2 to 3 units and do the exercises before each class. The class is conducted mainly in English, but the instructor sometimes supports in Japanese the students who are not used to technical terminologies and explanations in English.
科目目的
The main objective of this course is for students to improve their English proficiency to communicate using grammatically correct simple and complex sentence structures.
到達目標
By the end of this course, students will develop English grammar and communication skills they need in a variety of situations in daily and professional life.
授業計画と内容
Following the class schedule, students are required to read the explanations on the right-hand pages and do the exercises on the left-hand pages before each class.
Lesson 1 Orientation
Lesson 2 if and wish: 36-39
Lesson 3 Count and Noncount: 67-70
Lesson 4 a and the: 71-74
Lesson 5 Names, and Singular & Plural etc.: 75-78
Lesson 6 Pronouns and Determiners (1): 79-82
Lesson 7 Pronouns and Determiners (2): 83-86
Lesson 8 Review & Midterm Exam
Lesson 9 Pronouns and Determiners (3): 87-89
Lesson 10 Relative Clauses (1): 90-92
Lesson 11 Relative Clauses (2): 93-95
Lesson 12 Comparatives: 96, 102, 103, 104
Lesson 13 Superlatives and Reported Speech: 105, 45, 46
Lesson 14 Review & Final Exam
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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期末試験(到達度確認) | 20 | 学期を通して学んだことが理解できているか、知識として掲示されたことをきちんと覚えているかなどを問う。 |
レポート | 50 | テキストの指定範囲について、内容を理解したうえで、英語を専門に学ぶ学生に求められる水準(英語の理解度)を満たしたレポートが作成できているかどうか。 |
平常点 | 30 | オンラインで提供される授業動画や資料をきちんと視聴・閲覧しているかどうか。 |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
PBL(課題解決型学習)
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
Murphy, Raymond. (2018) Grammar in Use, Intermediate. 4th ed. CUP