シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
英語講読演習4 | 2025 | 後期 | 金5 | 理工学部 | アーノルド リー | アーノルド リー | 2年次配当 | 1 |
科目ナンバー
SE-EN2-EA11
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This is an intermediate to advanced multi-skill course focusing particularly on reading and listening with the additional goal of improving performance on the TOEIC test. Students will read authentic texts, including those related to science, technology, and the environment, and use them as a base for information sharing and discussions. They will learn how to assimilate what they have read and heard into oral reports that display coherence and critical thinking. They will also gain practice in completing TOEIC exercises, with a particular focus on the grammar and reading sections of the test. This will include building up their advanced vocabulary and improving their knowledge of complex grammatical structures.
本科目は学科混合の選抜クラスで、英語マルチな技能、特にリーディング・リスニング能力の育成を目指す。また、TOEICテストでの高得点取得も目指す。この授業では、科学、技術、環境に関するものも含んだオーセンティックな文章を読み、読み取った内容を学生同士の情報交換や議論のために用いる。そして、読んだ文章と聞きたリスニングを、一貫性、参考文献、批判的思考を備えたオーラルレポートとしてまとめるという課題に取り組む。また、TOEIC課題のうち特に文法課題やリーディングセクションの課題に取り組む。加えて、より高度な語彙の知識や複雑な文法構造に関する知識を補強する。
科目目的
This course will help students to improve their academic reading and writing skills. It will also give them opportunities to carry out TOEIC exercises.
本科目では、アカデミックなリーディング・ライティング能力を育成することを目的とする。また、TOEIC受験に向けた演習も行い、学生をサポートする。
到達目標
Students should be able to:
1. Use authentic texts including those related to science, technology and the environment as a basis for discussions.
2. Write with coherence, references and critical thinking.
3. Improve their performance on the TOEIC test.
本科目を通して、学生は以下のことが可能になることが期待される。
1.科学、技術、環境に関するものも含んだオーセンティックな文章を議論のために用いることができる。
2.一貫性、参考文献、批判的思考を備えた文章を書くことができる。
3.TOEICテストで高得点取得を目指すことができる。
授業計画と内容
Week 1 Course orientation/Summer review writing & discussion
Week 2 Test 2 Reading Test Practice 1: Taking the test with time limit
Week 3 Supplemental readings & group discussion on recent news/Review for selection of graded readers
Week 4 Test 2 Reading Test Practice 2: Taking the test without time limit
Week 5 Supplemental readings & group discussion/Vocabulary assignment 3/Review of collocation
Week 6 Readings review group discussion/Impromptu short writing 3 on graded readers
Week 7 Supplemental listenings & group discussion
Week 8 Test 2 Listening Test Practice 1: Taking the test twice
Week 9 Supplemental listenings & group discussion/Vocabulary assignment 4
Week 10 Listening Test Practice 2: Review/Impromptu short writing 3 on graded readers
Week 11 Integrated Task Day 3: Output (Group Discussion)
Week 12 Open Task Day 4: Q&A/group reflective discussion on any topics of choice in reading/listening content
Week 13 Taking the Test 2 LR Mock Exam
Week 14 Course summary
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
テキストの予習・復習:予習では授業で扱う問題を予め解き、質問をまとめておくこと。復習として授業で扱った問題を再度解き、間違ったところを中心に確認しておくこと。
レポート課題:グループワークなど授業内課題の準備や授業後の振り返り・まとめとして指定の項目に従ってレポートを作成し、期日までに提出すること。
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり1時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
期末試験(到達度確認) | 30 | Test 2 mock listening & reading final exam |
レポート | 20 | Graded readers short writing 3 & 4 (20% average) |
平常点 | 20 | Class participation in listening & reading practice group discussions, integrated tasks and test practices |
その他 | 30 | Vocabulary assignments 3 & 4 (based on 30% average) |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
PBL(課題解決型学習)/ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
Textbook: 公式TOEIC® Listening & Reading問題集7. 国際ビジネスコミュニケーション協会. ISBN: 978-4-906033-61-4