シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
短期留学プログラムⅠ・Ⅱ(ウィニペグ大学(カナダ)) | 2024 | 前期+夏季集中 | 水6 | 学部間共通科目 | 小田 悠生 | オダ ユウキ | 1~4年次配当 | 4 |
科目ナンバー
UW-GS1-X01Z
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
参加学生に対し、本学の協定校における学習の機会を与え、外国の文化・言語・自然・社会などに関する知識を習得させ、あわせて、外国の市民や学生との親交を通じて豊かな国際感覚を養わせることを主な目的とした授業を行います。なお、本プログラムの前期授業は、対面方式で行う。
科目目的
This course will help students develop their English ability and prepare for English study and home-stay in Winnipeg, Canada, during the summer.
到達目標
Through this course, students will
1) learn about important aspects of Canadian society
2) develop reading skills
3) develop listening skills
4) learn how to engage in academic discussions
授業計画と内容
2024. The preparatory course at Chuo focuses on developing basic understanding of Canadian society through weekly readings and discussions. Students will read about various topics on Canadian culture and society, watch and listen to audiovisual materials on weekly topics. Topics we cover in class include history, nature, indigenous culture, politics, economics, immigration, gender, and other contemporary issues. These class activities will build your vocabulary, discussion and listening skills, and develop your academic English.
1 Introduction
2 Nature and Geography
3 First Nations
4 Multiculturalism: Identity Question
5 Multiculturalism: Coping with Stereotypes
6 Two Languages
7 Political System
8 Asian Immigrants
9 Japanese Canadians
10 Gender
11 Sports
12 Music and Film
13 Indigenous Culture and Cultural Appropriation
14. 海外渡航危機管理ガイダンス:様々なリスク事例の紹介等、専門家によるレクチャーと加入が義務付けられている「留学生サポートプログラム」の説明を行います。
授業時間外の学修の内容
その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
Weekly reading of assigned textbook.
授業時間外の学修に必要な時間数/週
Students are expected to spend 1.5 hours on homework every week.
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
平常点 | 50 | 事前授業 |
その他 | 50 | 現地研修 |
成績評価の方法・基準(備考)
Preparatory Spring Semester Course at Chuo: 50% of the final grade
— Active participation in class is essential. A student who misses more than 3 classes will automatically receive an “F”
— The final grade of the course will be awarded in the following proportions.
a. Listening Exercise 15%
b. Reading Exercise. 15%
c. Discussion 20 %
Intensive English Summer Program in Winnipeg: 50% of the final grade
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション/実習、フィールドワーク
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
飯野正子、竹中豊監修・日本カナダ学会編『現代カナダを知るための60章【第2版】 』明石書店、2021年。 ISBN 9784750351674
This is a required textbook for weekly readings and presentations.
飯野正子・竹中豊編著『カナダを旅する37章』明石書店、2012年。ISBN 4750336971