シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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企業経済学 | 2024 | 春学期 | - | 国際経営学部 | ヴ マン ティエン |
ヴ マン ティエン |
2年次配当 | 2 |
科目ナンバー
GM-OM2-CE06
履修条件・関連科目等
Students should have passed Microeconomics.
授業で使用する言語
英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
Business economics is the application of microeconomic principles to topics under firm managers’ concerns. Students will learn the basic concepts necessary to analyze the principles of corporate or organizational activities and decision-making using economic tools. Based on such knowledge, students can predict the behaviors of firms in different circumstances.
科目目的
The target of this course is to provide students with economic tools to explain specific behaviors of firms or organizations using microeconomic concepts.
到達目標
By the end of the course, students should be able to describe and/or analyze the following.
1. Basic concepts of microeconomics and managers’ decisions in different market structures.
2. Productivity and how to motivate workers to increase their productivity.
3. How firms react to uncertainty, government policies, and compete in the globalization.
授業計画と内容
Course content & schedule (subject to change):
1. Introduction (Chapter 1. Baye & Prince).
2. The manager and the firm (1) (Chapter 7. Brander & Perloff).
3. The manager and the firm (2) (Chapter 6. Baye & Prince).
4. Production (Chapter 5. Baye & Prince, and Chapter 5. Brander & Perloff).
5. Costs and profits (Chapter 5. Baye & Prince, Chapter 6. Brander & Perloff).
6. Managing in competitive market (Chapter 8. Baye & Prince).
7. Managing in monopolistic market (Chapter 8. Baye & Prince).
8. Labor market, training, and motivating workers (1) (Chapter 18 and 19, Mankiw).
9. Labor market, training, and motivating workers (2) (Chapter 18 and 19, Mankiw).
10. Managerial decision making under uncertainty (Chapter 14. Brander & Perloff).
11. Asymmetric information (Chapter 15. Brander & Perloff).
12. The government and business (Chapter 16. Brander & Perloff).
13. Global business (Chapter 17. Brander & Perloff).
14. Review
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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期末試験(到達度確認) | 50 | How the student understands the concepts in business economics precisely, makes analyses on the aspects of business, and can discuss various topics in business economics. |
平常点 | 50 | How the student participates in classes: mainly homework, discussion, and etc. |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
実施しない
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
References
1. James A. Brander and Jeffrey M. Perloff, “Managerial Economics and Strategy”, Second Edition, Global Edition. Pearson, 2018. ISBN 9781292159140.
2. Michael R. Baye and Jeffrey T. Prince. “Managerial Economics and Business Strategy”, Tenth Edition. McGraw Hill, 2022. ISBN 9781266071010.
3. N. Gregory Mankiw. “Principles of Microeconomics”, Nine Edition, 2021. Cengage, 2021. ISBN 9789814915342.
その他特記事項
参考URL
Instructor's site
https://sites.google.com/view/tienmanhvu/home?authuser=0