シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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専門演習Ⅰ | 2024 | 秋学期 | - | 国際経営学部 | 中村 大輔 | ナカムラ ダイスケ | 2年次配当 | 2 |
科目ナンバー
GM-OM2-SB01
履修条件・関連科目等
All participants are required to complete competent levels of introductory economics, microeconomics, economic geography, and English with constantly industrial attendance records until the spring semester of the second year.
本ゼミでは大学生として学業を本分とし、メンバー全体での効果的学修成果が得られるよう、勉学に専念できる体制を全員に整えていただくことが必要です。
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
本専門演習は、生活の質や暮らしやすさ、ウェルビーングといったテーマについて検証します。本専門演習で募集するメンバーは、これまでの優れた履修状況に加え、効果的学修成果を高めていくための自己管理力、卒業論文執筆のための十分な語学運営能力などが望まれます。卒業まで高い学修意欲を維持し続けるメンバーで専門演習 V まで構成される演習履修を基本方針とし、新しく学ぶことについては丁寧に指導していくとともに、習得した知識を正確に使うことができるトレーニングを重ねていきます。
【専門演習履修過程での留学等について】専門演習履修過程で留学等を予定している場合には本専門演習では以下の方針であることをご確認ください。
・予定された時点で速やかに事前相談を行うこと(渡航直前もしくは渡航後の経過報告等は事前相談として取扱われません)。
・帰国後は、事前相談の時点で優れた学業状況が確認できている場合には、専門演習を2つまで同時に履修可とする。
We examine topics on the quality of life, better life, and wellbeing. This special seminar recruits students who have sufficient evidences to achieve effective learning with classmates until the stage of special seminar V by checking recent academic records, language skills, and self-management skills. We may provide an effective learning environment for those highly-motivated industrial members.
[Study abroad and other activities during the seminar series]
Our policies for students, who study abroad and other activities during the seminar series, are as follows.
- Students, who join study-abroad programme and other long-term activities during the seminar series, are required to have a meeting for planning study schedule after return. This meeting must be done before departure, and students are strongly advised to notify an intension to leave as soon as its schedule is fixed.
- Students who hold outstanding academic records before leaving can register our special seminar series up to two courses per semester upon request.
科目目的
本専門演習では、生活の質や暮らしやすさについて、行政をはじめ様々な公的機関との研究事業における知見を生かしながら、特に、男女共同参画社会の推進に向けて、解決を要する様々な課題について、「国際」と「マネジメント」の視点で議論していきます。
「国際」では、ウェルビーングや仕事に関する国際社会の先進的な事例及び課題について学びます。
「マネジメント」では、物ごとを取り巻く環境といった特性に応じて、どういったしくみが有効であるかを追究します。
以上は、相互依存、集積経済、限界の概念といったこれまでに学んできたトピックに関連づけられます。
共同研究事業、学内外プロジェクト等の詳細は研究室ホームページをご覧ください( https://www.dnakamura.r.chuo-u.ac.jp/research/ )。
This special seminar explores topics on the quality of life, better life, and others such as wellbeing by referring to our recent collaborative joint research project with local governments and other public authorities. In particular, we focus on a topic 'gender equality' by linking two keywords 'international' and 'management'. Namely, our examinations may include case studies for advanced examples in some countries and proposing regional policy implications under various constraints. These can be referred to as 'interdependencies', 'agglomeration economies' and 'marginal principles'. Details for our series of collaborative research and project should see https://www.dnakamura.r.chuo-u.ac.jp/research/ .
到達目標
Successful students may be able to graduate with sufficient levels on economic theory, international spatial studies, policy & management, together with outstanding skills on basic IT competence, time management, schedule organising, independent research, collaborative research, workshops coordination, constructive debating, effective negotiation, and other internationally competitive academic and practical skills.
授業計画と内容
1 Introduction
2 First step of advanced seminar series
3 Research methods for social sciences
4 Presentation I: Basic skills
5 Presentation II: Effective presentation
6 Fieldwork I : Collaborative work
7 Location theory
8 Fieldwork II : An application of location theory
9 Comparative advantage and specialisation
10 Allocation of resources
11 Public finance
12 Fieldwork III : Writing a report to the local government
13 Presentation: Training for short time presentation
14 Final review
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
manaba for this seminar provides pre-study and review materials, and all registered students need to submit required tasks whenever it is supplied.
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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レポート | 40 | Topics and other instructions are available during the course. |
平常点 | 60 | Contribution to the class and seminar series with local governments (30%), interactive classroom exercises (20%), web-based assignments (10%) |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
PBL(課題解決型学習)/ディスカッション、ディベート/グループワーク/プレゼンテーション/実習、フィールドワーク
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
その他
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
This class follows 'BYOD (Bring Your Own Device) Policy' of the Faculty of Global Management, and all participants should bring your own PC which fully satisfies minimum Faculty-recommended specifications (i.e., display screen-size etc). Note that the University prohibits any use of SNS during the lecture, and no course material can be distributed somewhere else outside the class under the copyright-protection, license agreement terms and conditions, and other restrictions. Also, this seminar frequently has time for 'Close your laptop' sessions to maximize effective study environment.
実務経験のある教員による授業
はい
【実務経験有の場合】実務経験の内容
The instructor has been working with researches of city planning and sustainable regional economic growth.
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
Past research findings are frequently shown during the lecture series.
テキスト・参考文献等
Further details are provided on the first time of this seminar:
Capello, R. (2015) Regional Economics 2nd ed., New York, Routledge.
REAL Discussion Paper Series, University of Illinois at Urbana-Champaign. etc.