シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
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特殊講義(Comparative Constitutional Law) | 2024 | 後期 | 木3 | 法学研究科博士課程前期課程 | 阿部 純子、北井 辰弥、佐藤 信行、ソーントン ピーター、宮下 紘 |
アベ ジュンコ、キタイ タツヤ、サトウ ノブユキ、ソーントン ピーター、ミヤシタ ヒロシ |
1年次配当 | 2 |
科目ナンバー
JG-OL5-205L
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
This course focuses on the basics of the Japanese constitutional system including the governmental structure and human rights with comparative legal perspectives. Prospective participants of this course are requested to read and understand the following remarks.
(1) The course language is not Japanese but English.
(2) Key concepts and cases will be taught through interactive class discussions.
(3) This course is jointly taught by Prof. Tatsuya Kitai (Faculty of Law), Prof. Nobuyuki Sato (JD Law School), Prof. Peter Thornton (Faculty of Law) and Prof. Junko Abe (Faculty of Law)
(4) This course is open to undergraduate students as well.
科目目的
The main aim of the course is to describe the basic principles and concepts of Japanese constitutional law from a comparative and cultural perspective.
到達目標
At the end of the course, students are expected to do explain the key characteristics of the Japanese constitutional system.
授業計画と内容
1. Introduction to the course
2. Introduction to the Japanese Constitutional Law: Brief history of the Constitution of Japan (CoJ)
3. Basic Structure of the CoJ (1): Sovereign
4. Basic Structure of the CoJ (2): Separation of Powers and Local Government
5. Basic Structure of the CoJ (3): Article 9
6. Specific theme and Cases (1): Equality Right
7. Specific theme and Cases (2): Voting Rights
8. Specific theme and Cases (3): Freedom of Expression
9. Specific theme and Cases (4): Mass Media and Freedom of Expression
10. Specific theme and Cases (5): Privacy Protection
11. Specific theme and Cases (6): Shintonism
12. Specific theme and Cases (7): Marriage and Family
13. Specific theme and Cases (8): Same-sex Mmarriage and LGBTQ+ Rights
14. Presentation
授業時間外の学修の内容
その他
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
Handouts, materials and cases shall be delivered at least one week prior to the class. Follow the instructions in the handouts.
If participants have questions outside of class, they can reach Prof. Tatsuya Kitai and Prof and/or Nobuyuki Sato by email.
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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レポート | 50 | Final essay Participants have to write and file a short (at least single-spaced 2 pages) essay on the Constitution of Japan from a comparative point of legal studies. |
平常点 | 20 | Participation in class discussions |
その他 | 30 | Presentation |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
Textbook:
No textbook. Instead, handouts ,materials and cases shall be delivered.
Reference:
Shigenori Matsui, "The Constitution of Japan: A Contextual Analysis
(Constitutional Systems of the World)", Hart Publishing, 2011.