シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GATE Seminar(Introduction to Sociolinguistics)/Lecture (An Introduction to Sociolinguistics) | 2024 | 後期 | 月1 | 総合政策学部 | ベイツ ダニエル | ベイツ ダニエル | 1年次配当 | 2 |
科目ナンバー
PS-AP1-0001
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
Sociolinguistics can be defined as the study of how societies and languages interact and the linguistic behaviors and attitudes that develop or are challenged as a result of this interaction. This course will focus on diversity in language in relation to gender, geography, social class, ethnicity, and national origin.
科目目的
In this course, we will examine sociolinguistic phenomena and their impact on the learning of foreign and second languages, specifically the development of dialects, language change and standardization. We will investigate our own linguistic practices and those of the schools and communities within which we work and live.
到達目標
You will be able to define and give examples of sociolinguistic terms and concepts.
Write about and actively discuss the course readings and their application to your own
particular situation. You will consider and question attitudes towards language use as well as wider social issues like gender, politics, and societal norms.
授業計画と内容
WEEK 1
Introduction and course overview
WEEK 2
Language and Society
WEEK 3
Language and Social Class
WEEK 4
Language and Ethnic Group
WEEK 5
Language and Sex
WEEK 6
Language and Gender
WEEK 7
Language and Context
WEEK 8
Language and Social Interaction
WEEK 9
Language and Nation
WEEK 10
Language and Geography
WEEK 11 (STUDENT PRESENTATIONS 1)
Linguistics Landscapes
WEEK 12
Language and Contact
WEEK 13
Language and Humanity
WEEK 14 (STUDENT PRESENTATIONS 2)
Review and Reflection
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
授業時間外の学修に必要な時間数/週
毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
---|---|---|
レポート | 100 | 2 assignments: Either a)1000 word essay or b) 8 minute presentation |
成績評価の方法・基準(備考)
Note: Students who are absent four times or more during the semester will
receive the grade ‘F’.
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける/授業時間に限らず、manabaでフィードバックを行う
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
ディスカッション、ディベート/グループワーク
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
はい
【実務経験有の場合】実務経験の内容
I have conducted research in the field of sociolinguistics with particular focus on Linguistic Landscapes.
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
I have conducted research in the field of sociolinguistics with particular focus on Linguistic Landscapes.
テキスト・参考文献等
Trudgill, Peter
Sociolinguistics: An Introduction to language and society.
UK: Pearson. (2000)
4th edition