シラバス
授業科目名 | 年度 | 学期 | 開講曜日・時限 | 学部・研究科など | 担当教員 | 教員カナ氏名 | 配当年次 | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
専門演習Ⅲ | 2024 | 秋学期 | - | 国際経営学部 | 大坪 弘教 | オオツボ ヒロノリ | 3年次配当 | 2 |
科目ナンバー
GM-OM3-SI03
履修条件・関連科目等
授業で使用する言語
日本語/英語
授業で使用する言語(その他の言語)
授業の概要
Seminar III covers the second half of Prajit K. Dutta's "Strategies and Games: Theory and Practice." Students have the opportunity to write an individual research paper on one issue or situation of strategic relevance, using the concepts they learned so far.
科目目的
This seminar allows students to apply game theory to real-world problems and write a research paper on their chosen topic.
到達目標
Upon successful completion of this course, students will be able to
- understand the basic solution concepts of game theory.
- be able to apply game theoretic concepts to real-world problems.
- write a research paper on their selected topic of strategic relevance.
授業計画と内容
- The current course contents are based on the following textbook:
Prajit K. Dutta (2001) Strategies and Games: Theory and Practice. MIT Press.
- The course contents are subject to change.
1. Infinitely Repeated Games
2. An Application: Competition and Collusion in the NASDAQ Stock Market
3. An Application: OPEC
4. Games with Incomplete Information
5. An Application: Incomplete Information in a Cournote Duopoly
6. Signaling Games and Lemons Problem
7. Review
8. Midterm Exam
9. Guidance on Individual Research Paper
10. Individual Consultation Session 1
11. Individual Consultation Session 2
12. Individual Consultation Session 3
13. Individual Research Paper Presentations Day 1
14. Individual Research Paper Presentations Day 2
授業時間外の学修の内容
指定したテキストやレジュメを事前に読み込むこと/授業終了後の課題提出
授業時間外の学修の内容(その他の内容等)
授業時間外の学修に必要な時間数/週
・毎週1回の授業が半期(前期または後期)または通年で完結するもの。1週間あたり4時間の学修を基本とします。
・毎週2回の授業が半期(前期または後期)で完結するもの。1週間あたり8時間の学修を基本とします。
成績評価の方法・基準
種別 | 割合(%) | 評価基準 |
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中間試験 | 22 | Midterm Exam |
レポート | 43 | Individual Research Paper |
平常点 | 14 | Class Participation Attend all classes and actively participate in class discussions. |
その他 | 21 | Resume In each class, students will read the textbook in turns. To deepen your and others’ understanding of the textbook, you must prepare a resume for a pre-assigned part of the book. Resumes will give you a head start on thinking about the material, and help you prepare to actively participate in class discussion. |
成績評価の方法・基準(備考)
課題や試験のフィードバック方法
授業時間内で講評・解説の時間を設ける
課題や試験のフィードバック方法(その他の内容等)
アクティブ・ラーニングの実施内容
PBL(課題解決型学習)/ディスカッション、ディベート/プレゼンテーション
アクティブ・ラーニングの実施内容(その他の内容等)
授業におけるICTの活用方法
実施しない
授業におけるICTの活用方法(その他の内容等)
実務経験のある教員による授業
いいえ
【実務経験有の場合】実務経験の内容
【実務経験有の場合】実務経験に関連する授業内容
テキスト・参考文献等
- Textbooks
(1) Erik Angner (2020). A Course in Behavioral Economics 3rd ed. Bloomsbury Publishing.
https://www.erikangner.com/a-course-in-behavioral-economics.html
(2) Prajit K. Dutta (2001) Strategies and Games: Theory and Practice. MIT Press.
- References
(More to be added.)